Οι οικονομικές πολιτικές του Modi συνολικά | Foreign Affairs - Hellenic Edition
Secure Connection

Οι οικονομικές πολιτικές του Modi συνολικά

Χαμηλότερες προσδοκίες για το οικονομικό μέλλον της Ινδίας

Ο πρωθυπουργός της Ινδίας, Narendra Modi, ήρθε στην εξουσία πριν από έναν χρόνο υποσχόμενος να αυξήσει την οικονομική ευημερία της Ινδίας. Τί έχει καταφέρει ως τώρα;

Η κυβέρνησή του έχει σίγουρα σημειώσει πρόοδο. Έχει εγκαταλείψει την προφανή παραδοχή της προηγούμενης κυβέρνησης ότι η επαρκής ανάπτυξη θα εμφανιστεί από το πουθενά. Αντ’ αυτού, προσπάθησε να καταστήσει ευκολότερη την λειτουργία των επιχειρήσεων, μεταξύ άλλων, γεγονός που θα βοηθήσει στην οικοδόμηση μιας κάπως πιο εύπορης Ινδίας.

Ωστόσο, η κυβέρνηση του Modi δεν ακολουθεί την καλύτερη οικονομική πορεία. Έχει προβεί σε κάποιες επιλογές που περιορίζουν την λειτουργική ικανότητα της Ινδίας τώρα και στο μέλλον. Η κυβέρνηση με αυτόν τον τρόπο βοήθησε την Ινδία να πάει καλύτερα, αλλά δεν την βοήθησε να πάει πάρα πολύ καλά. Αυτό εξηγεί την απογοήτευση που αισθάνονται πολλοί παρατηρητές [1].

27052015-1.jpg

Ένας εργάτης καθισμένος σε χαλύβδινη δοκό στο εργοτάξιο του κτιρίου ενός νοσοκομείου στο Αχμενταμπάντ, στην Ινδία, στις 6 Μαΐου 2015. AMIT DAVE / REUTERS
--------------------

Ο δρόμος που πρέπει να ακολουθήσει η Ινδία για να μπορέσει να φτάσει την πλήρη οικονομική της δυναμική είναι δύσκολος. Περιλαμβάνει την ενασχόλησή της με το επίμαχο θέμα των δικαιωμάτων επί της ιδιωτικής γης, την απελευθέρωση της αγοράς εργασίας και την δημιουργία ενός πολύ λιγότερο παρεμβατικού κράτους από δημοσιονομικής και άλλης άποψης. Οι υπερασπιστές της κυβέρνησης Modi σίγουρα θα απαντούσαν ότι αυτά τα ισχυρά βήματα υπέρ της αγοράς είναι πολιτικά ανέφικτα [2]. Αλλά αν έχουν δίκιο, η δημιουργία μιας Ινδίας με υψηλά και μεσαία εισοδήματα, που θα αποτελούσε πραγματική παγκόσμια οικονομική δύναμη, βρίσκεται εκτός συζήτησης επ’ αόριστον.

ΤΟ ΜΟΝΟΠΑΤΙ ΤΟΥ MODI

Τον πρώτο της χρόνο της στην εξουσία, η κυβέρνηση έχει προβεί σε κάποιες καλές ενέργειες και είχε την εύνοια της τύχης. Η καλή τύχη είναι προφανέστερη στην περίπτωση της πτώσης των παγκόσμιων τιμών του πετρελαίου, που μείωσε την πίεση του πληθωρισμού. Το σπουδαιότερο παράδειγμα καλής πολιτικής έγκειται στην προσπάθεια της κυβέρνησης να απλοποιήσει σε μεγάλο βαθμό τον φορολογικό κώδικα της Ινδίας και να βοηθήσει στην ενοποίηση της εγχώριας αγοράς της χώρας με έναν ενιαίο φόρο αγαθών και υπηρεσιών ( goods and services tax, GST) [3].

Η απλοποίηση αποτελεί επίσης στόχο σε ό, τι αφορά [4] την έναρξη και την λειτουργία μιας επιχείρησης [5]. Ο Modi και το προσωπικό του έχουν μειώσει τον αριθμό των απαιτούμενων γι’ αυτά δημοσίων αδειών και κατέστησαν ευκολότερη την αίτηση για τις υπόλοιπες. Αξίζουν εύσημα και για αυτές και για άλλες πολιτικές, οι οποίες θα βοηθήσουν την Ινδία να αποκτήσει περισσότερες εταιρικές επενδύσεις και θα ενθαρρύνουν την σταθερή ανάπτυξη του ονομαστικού ΑΕΠ.

27052015-2.jpg

Τα υπόλοιπα οικονομικά σχέδια του Modi, όμως, φαίνονται θεμελιωδώς ανεπαρκή σε ποικίλους τομείς. Το πιο σημαντικό από αυτά είναι ο προϋπολογισμός. Ο υπουργός Οικονομικών, Arun Jaitley, προέβλεψε ταυτόχρονα αύξηση του ΑΕΠ πάνω από το 7% [6], αλλά και δημοσιονομικά ελλείμματα πάνω από το 3% του ΑΕΠ [7]. Δεν υπάρχει καμία δικαιολογία για τα χρόνια, μεγάλα ελλείμματα στον προϋπολογισμό σε μια περίοδο στην οποία φέρεται να υπάρχει ισχυρή ανάπτυξη. Είτε τα κέρδη του ΑΕΠ δεν ήταν ιδιαίτερα χρήσιμα στην αύξηση της ευημερίας είτε το έλλειμμα του προϋπολογισμού προδίδει την ύπαρξη υπερβολικής κρατικής παρέμβασης στην οικονομία.

Είτε θα μπορούσαν να ισχύουν και τα δύο, γεγονός που επίσης δεν έχει θετικό αντίκρισμα στην κυβέρνηση Modi. Η εμμονή με την εντυπωσιακή αύξηση του ΑΕΠ δεν έχει φανεί χρήσιμη στην Ινδία μέχρι σήμερα, ενώ στο παρελθόν βοήθησε στην πρόκληση μιας επώδυνης περιόδου πληθωρισμού [8]. Ούτε κατάφερε αυτή η ανάπτυξη να δημιουργήσει θέσεις εργασίας [9] στο ποσοστό που απαιτείται καθώς πλησιάζει η δημογραφική έκρηξη. Μέχρι τώρα τουλάχιστον, η αύξηση του ΑΕΠ από μόνη της δεν επιφέρει πραγματική οικονομική υγεία.

Αυτό μπορεί να οφείλεται στο γεγονός ότι το κράτος διατηρεί έναν ιδιαίτερα δεσποτικό χαρακτήρα. Τα δημοσιονομικά ελλείμματα παραμένουν εν μέρει επειδή οι μαζικές επιδοτήσεις είναι σχεδόν αμετάβλητες. Με τον ίδιο τρόπο, η κυβέρνηση του Modi εξακολουθεί να δίνει έμφαση στα κρατικά προγράμματα υποδομών. Το σύνθημα είναι «έξυπνες πόλεις», κι όχι «συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα», αλλά το ιστορικό της ινδικής κυβέρνησης αναφορικά με τα κορυφαία προγράμματα υποδομών είναι ακόμα φρικτό [10]. Οι στόχοι των δαπανών της προηγούμενης κυβέρνησης έχουν διατηρηθεί, ενώ αποτελεί ίσως κρυφή ευλογία το γεγονός ότι δεν υπάρχουν αρκετά χρήματα διαθέσιμα [11] για την κάλυψή τους.

Ακόμα και οι πολιτικές που αφορούν το επιχειρηματικό περιβάλλον είναι εσφαλμένες. Το 2013 το Νομοσχέδιο για τις Επιχειρήσεις ψηφίστηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση και δυσκόλεψε ακόμα περισσότερο την δημιουργία νέων επιχειρήσεων [12]. Συγκεκριμένα, αποθάρρυνε την δημιουργία νέων οικογενειακών επιχειρήσεων, με την εγκαθίδρυση πιο εκτεταμένων απαιτήσεων για την αδειοδότηση και την επιβολή αυστηρών ποινών σε περίπτωση μη ικανοποίησή τους. Οι τροποποιήσεις που προτείνει η σημερινή κυβέρνηση θα μειώσουν την ζημιά, αλλά δεν θα την εξαλείψουν. Σίγουρα δεν αποτελούν ένα σημαντικό βήμα προς τα εμπρός [13], κάτι που είναι απολύτως απαραίτητο.

Η πρόοδος σε συγκεκριμένους τομείς έχει περιοριστεί σημαντικά από την συνεχή κρατική κυριαρχία. Οι νέες τραπεζικές άδειες θα έχουν πολύ μικρό όφελος, διότι το μεγαλύτερο μέρος του δανεισμού θα συνεχίσει να πηγαίνει σε τομείς που θεωρούνται σημαντικοί από την κυβέρνηση [14]. Αν και οι νέες τράπεζες θα είναι κερδοσκοπικές, θα αποτελούν επίσης αναπόφευκτα ημι-κρατικά ιδρύματα. Υπάρχουν σχέδια που θέλουν την Coal India να αντιμετωπίζει τον πρώτο της ανταγωνισμό από ιδιώτες ανθρακωρύχους. Αλλά δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα [15] ούτε για να ξεκινήσει η εμπορική εξόρυξη, πόσω μάλλον για να φτάσει σε μια κλίμακα που θα μπορεί να μετατρέψει τον άνθρακα σε μια λειτουργική βιομηχανία και θα αντιμετωπίσει τις ελλείψεις της ηλεκτρικής ενέργειας.

Η πρόοδος προς την σταθερή ανάπτυξη του ΑΕΠ και το κάπως βελτιωμένο επιχειρηματικό περιβάλλον είναι λογικά επιτεύγματα για το πρώτο έτος διακυβέρνησης του Modi. Αλλά η περαιτέρω πρόοδος θα είναι περιορισμένη εάν η κυβέρνησή του δεν αλλάξει πορεία.

ΜΙΑ ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΠΟΡΕΙΑ

27052015-3.jpg

Αξίζει να θυμηθεί κανείς πόσο μεγάλη πρόοδο χρειάζεται να κάνει η Ινδία. Αν και οι παγκόσμιες κατατάξεις του προσωπικού εισοδήματος είναι δύσκολο να συγκεντρωθούν, η Ινδία σίγουρα απουσιάζει από τις κορυφαίες 100 χώρες. Είναι πίσω από την Γουατεμάλα. Βρίσκεται πολύ πίσω από την Τυνησία. Όπως ισχυρίζονται σωστά κάποιοι κυβερνητικοί αξιωματούχοι, για να ανέβει στην κατάταξη, η Ινδία χρειάζεται να παρουσιάσει ισχυρή ανάπτυξη για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Η δημιουργία ενός πιο αποτελεσματικού κράτους ή η βελτίωση στο επιχειρηματικό περιβάλλον δεν θα είναι επαρκή. Η αύξηση του ΑΕΠ δεν θα βοηθήσει αν δεν προκαλέσει οικονομική ζωντάνια. Αντ’ αυτού, το κλειδί για να γίνει η Ινδία μια ευημερούσα και οικονομικά ισχυρή χώρα είναι η πλήρως ιδιωτική ιδιοκτησία της γης, η απελευθερωμένη βιομηχανική αγορά εργασίας, η συρρίκνωση του ρόλου του κράτους με την μορφή λιγότερων επιδοτήσεων, η ιδιωτικοποίηση ορισμένων τραπεζών και η βελτίωση του πτωχευτικού δικαίου.

27052015-4.jpg

Ένας εργαζόμενος απλώνει την συγκομιδή σιταριού για να ξεραθεί σε μια αγορά χονδρικής πώλησης σιτηρών στο Chandigarh στα βόρεια της Ινδίας, στις 22 Απριλίου 2015. AJAY VERMA / REUTERS
-------------------

Στις πλούσιες χώρες, τα ατομικά δικαιώματα σε ό, τι αφορά την γη είναι σαφή και ισχυρά. Επίσης, σε εκείνες τις χώρες οι αγρότες βρίσκονται γενικά σε καλύτερη κατάσταση από ό, τι ο υπόλοιπος πληθυσμός. Η Ινδία επιθυμεί ιδιαίτερα να βγάλει τους αγρότες από την φτώχεια και έπειτα να γίνει ένα πλούσιο έθνος, αλλά κινείται προς την λάθος κατεύθυνση αναφορικά με τα ατομικά δικαιώματα γης. Το 2013 ο Νόμος περί Απόκτησης Γης, Αποκατάστασης και Επανεγκατάστασης, θεσμοθετήθηκε για να προστατεύσει τους αγρότες, αλλά η προστασία αυτή παρέχεται από το κράτος βάσει συλλογικής ιδιοκτησίας της γης. Αν μη τι άλλο, οι πρόσφατες αναθεωρήσεις που εισήχθησαν από την κυβέρνηση Modi απομάκρυναν ακόμα περισσότερο την χώρα [16] από την ιδιωτική ιδιοκτησία γης. Το κόμμα Bharatiya Janata του Modi ελέγχει οκτώ [ομοσπονδιακά] κρατίδια, και δεν υπάρχει κανένας λόγος να μην μπορεί να ξεκινήσει προγράμματα για την χορήγηση ολοκληρωμένων και μόνιμων δικαιωμάτων γης στα άτομα και τις οικογένειες εκεί.

Ένα από τα εμπόδια για την πραγματική εθνική αγροτική μεταρρύθμιση είναι η εξαιρετικά αργή διαδικασία δημιουργίας τίτλων ιδιοκτησίας [17], η οποία με τους υφιστάμενους ρυθμούς διαρκεί αρκετές δεκαετίες μέχρι να ολοκληρωθεί. Η απόκτηση τίτλων ιδιοκτησίας θα πρέπει να αποτελέσει μεγαλύτερη προτεραιότητα για την κεντρική κυβέρνηση και όλες τις κρατικές κυβερνήσεις, αλλά δεν έχει αντιμετωπιστεί από την κυβέρνηση του Modi. Ένα πιο περιορισμένο βήμα, που θα εξακολουθούσε να είναι πολύτιμο για τους αγρότες, θα ήταν η αφαίρεση όσο το δυνατόν περισσότερων αγαθών [18] από την δικαιοδοσία της Νομοθεσίας περί Εμπορικών Γεωργικών Προϊόντων, η οποία περιορίζει τον τόπο που οι γεωργοί μπορούν να πωλούν τα αγαθά που περιλαμβάνονται σε αυτήν. Προς τιμήν της, η κυβέρνηση του Modi πρότεινε να ξεκινήσει μια τέτοια ενέργεια. Όπως και με την απόκτηση τίτλων ιδιοκτησίας, ωστόσο, η πρόοδος που έχει επιτευχθεί είναι σχεδόν ανύπαρκτη.

Για να ευημερήσει η Ινδία, ο τομέας της γεωργίας πρέπει να γίνει πιο αποτελεσματικός, φτάνοντας σε σημείο να χρειάζεται λιγότερους αγρότες. Έτσι, οι υπόλοιποι θα γίνουν εργάτες, γεγονός που, παράλληλα με την δημογραφική ανάπτυξη, θα σημάνει μια πλημμύρα εργαζομένων που θα εισέρχονται στο αστικό εργατικό δυναμικό [19] κατά την διάρκεια της επόμενης δεκαετίας ή κι ακόμα πιο μετά. Η Ινδία πρέπει να εξαντλήσει όλες τις επιλογές της –στην παραγωγή και τις υπηρεσίες, την εσωτερική και εξωτερική ζήτηση- για να δημιουργήσει θέσεις εργασίας.

Υπό τις τρέχουσες συνθήκες, οι επιχειρήσεις δεν προβαίνουν σε προσλήψεις. Οι βιομηχανικές εταιρείες με περισσότερους από 100 εργαζομένους αορίστου χρόνου δεν μπορούν να απολύσουν εργαζομένους [20] χωρίς την έγκριση της κυβέρνησης, η οποία αποθαρρύνει την επέκταση πέρα από 100 εργαζομένους. Η υπάρχουσα εργατική νομοθεσία εγγυάται ουσιαστικά μαζική υποαπασχόληση και μια Ινδία, που, σε αντίθεση με τους γείτονές της στην ανατολική Ασία, δεν μπορεί να επωφεληθεί από την παγκόσμια ζήτηση βιομηχανικών προϊόντων.

Στην περίπτωση αυτή, η κυβέρνηση του Modi κινείται προς την σωστή κατεύθυνση, αλλά το κάνει πολύ αργά. Η κεντρική κυβέρνηση απλοποίησε αρχικά την εφαρμογή [21] της εργατικής νομοθεσίας, αντιμετωπίζοντας την θεμελιώδη μεταρρύθμιση κατά τα άλλα ως πολιτειακό θέμα. Αυτό δεν θα είναι αρκετό, καθώς ο πληθυσμός της Ινδίας αυξάνεται ˑ όσο περισσότερο χρόνο χρειαστούν οι εργασιακές μεταρρυθμίσεις για να εφαρμοστούν, τόσο περισσότερο η ευλογία θα μετατρέπεται σε κατάρα. Πιο πρόσφατα, το Νέο Δελχί υιοθέτησε μια πιο ενεργή στάση αναφορικά με την εργασία, τόσο για την αντιμετώπιση των πολιτικών των κρατιδίων [22] όσο και των δικών του [23]. Αλλά το πρόγραμμα για τα εργασιακά πρέπει να γίνει πολύ πιο επιθετικό, προχωρώντας στην εφαρμογή μιας νομοθεσίας.

Η κυβέρνηση θα μπορούσε επίσης να κάνει κάποια βήματα που, αν και δεν έχουν τόσο ζωτική σημασία μεμονωμένα, όπως οι μεταρρυθμίσεις για την γη και τα εργασιακά, όλα μαζί θα ενισχύσουν δραματικά την εμπιστοσύνη των επενδυτών και την βελτίωση της παραγωγικότητας. Θα βελτιώσουν την λειτουργία της χρηματοπιστωτικής αγοράς ώστε να απαλλάξει περισσότερες τράπεζες από επαχθείς απαιτήσεις που σχετίζονται με δάνεια σε «τομείς προτεραιότητας». Από εκεί και πέρα, μαζί με την ευκολία έναρξης [επιχείρησης], ένα σταθερό πτωχευτικό δίκαιο αποτελεί κλειδί για έναν αποτελεσματικό εταιρικό τομέα. Η διαδικασία της πτώχευσης έχει υπερβολικά μεγάλη διάρκεια [24] στην Ινδία, με αποτέλεσμα οι επιχειρήσεις απλά να εξαφανίζονται, κοστίζοντας σε πόρους και βλάπτοντας τους εργαζόμενους. Υπάρχει μια Επιτροπή για την Μεταρρύθμιση του Πτωχευτικού Δικαίου, αλλά η αλλαγή πρέπει να είναι πραγματικά υπέρ της αγοράς, όχι όπως οι νομοθεσίες σχετικά με την γη και τις επιχειρήσεις.

Ο προϋπολογισμός πρέπει να είναι ισοσκελισμένος κατά την διάρκεια περιόδων ταχείας ανάπτυξης. Εξίσου σημαντικός είναι ο τρόπος με τον οποίο δαπανώνται και συλλέγονται τα χρήματα. Η Ινδία έχει μια τεράστια ποικιλία επιδοτήσεων, από το μαγειρικό λάδι μέχρι το πετρέλαιο. Οι επιδοτήσεις σπαταλούνται σε τεράστιες ποσότητες [25], υπονομεύουν τον ανταγωνισμό και προωθούν την διαφθορά, δεδομένου ότι η καινοτομία και η μείωση του κόστους είναι λιγότερο ελκυστικές εναλλακτικές από ότι η αναζήτηση κυβερνητικών κεφαλαίων. Δεν θα έχει ιδιαίτερη αξία η μείωση ή η αναστολή των επιδοτήσεων [26], απλώς για να επιστρέψουν αργότερα –κάτι που μπορεί να συμβεί στον τομέα της ενέργειας, καθώς οι παγκόσμιες τιμές του πετρελαίου ανακάμπτουν. Αντ’ αυτού, ορισμένα προγράμματα θα πρέπει να εξαλειφθούν πλήρως και, καλώς εχόντων των πραγμάτων, μόνιμα.

Από την πλευρά των εσόδων, η κυβέρνηση έχει αρχίσει να κάνει το σωστό με την πρότασή της για τον φόρο GST. Θα βοηθήσει στην οικονομική ενοποίηση της χώρας, καθιστώντας την λιγότερο εξαρτημένη από τις παγκόσμιες εξελίξεις. Αλλά ένας νέος GST μπορεί να υπονομευθεί εάν οι δείκτες ρυθμιστούν με τέτοιον τρόπο ώστε να ωφεληθούν μάλλον τα κρατικά χρήματα παρά η οικονομική ανάπτυξη. Ένα ποσοστό της τάξεως του 27% που εγγυάται ότι δεν θα υπάρχει απώλεια εσόδων, θα στραγγαλίσει την [οικονομική] δραστηριότητα, αντί να την ενθαρρύνει. Ο φόρος GST μπορεί επίσης να παραλύσει εάν αποκλειστούν από αυτόν πάρα πολλά αγαθά και υπηρεσίες, κάτι που έχουν ζητήσει μερικά κρατίδια και μάλιστα κι ορισμένοι από τους βουλευτές του Modi [27]. Εάν ο GST είναι ελαττωματικός, θα πρέπει απλά να αποτελέσει το πρώτο βήμα στην διαδικασία δημιουργίας μιας υγιούς του έκφανσης.

ΕΠΑΝΕΞΙΣΟΡΡΟΠΗΣΗ

Οι υπερασπιστές του Modi ισχυρίστηκαν ότι είναι πολιτικά ανέφικτο να κάνει το σωστό σε ό, τι αφορά τα οικονομικά, χρησιμοποιώντας ως παράδειγμα τον GST. Ο φόρος GST παραπέμφθηκε μόλις αυτόν τον μήνα σε επιτροπή της Άνω Βουλής [28], μια ακόμα καθυστέρηση που εγείρει ακόμη περισσότερα ερωτήματα σχετικά με την τελική έκβαση της υπόθεσης. Η δημιουργία ενός καλού πτωχευτικού δικαίου είναι κατανοητή, αλλά οι ουσιαστικές περικοπές στις επιδοτήσεις και η απελευθέρωση της αγοράς εργασίας θα είναι τουλάχιστον όσο δύσκολος είναι και ο GST. Επιπλέον, η πραγματική ιδιωτική ιδιοκτησία της γης φαίνεται σχεδόν αδιανόητη προς το παρόν.

Αν οι θεμελιώδεις μεταρρυθμίσεις είναι πραγματικά πέρα από τις δυνατότητες του Νέου Δελχί, όμως, το μέλλον της Ινδίας θα είναι μάλλον απογοητευτικό. Το χάσμα μεταξύ του τί πρέπει να γίνει και του τί γίνεται από την παρούσα κυβέρνηση είναι μεγάλο. Ωστόσο, το γεγονός ότι οι οικονομικές πολιτικές της κυβέρνησης του Modi αποτελούν μια βελτίωση σε σχέση με εκείνες της προηγούμενης κυβέρνησης απλά υπογραμμίζει τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο Modi, οι περισσότερες από τις οποίες παραμένουν ανεκπλήρωτες.

Η Ινδία δεν βρίσκεται σε μια διαδικασία άρσης δεκάδων εκατομμυρίων ανθρώπων από την φτώχεια της υπαίθρου. Δεν έχει μπει στην διαδικασία να χρησιμοποιήσει σωστά τα ευνοϊκά δημογραφικά της στοιχεία ώστε να μετατραπεί σε μια παγκόσμια ισχυρή παραγωγική μηχανή. Δεν είναι στην διαδικασία του να γίνει μια χώρα ανώτερου και μεσαίου εισοδήματος, πόσω μάλλον πλούσια. Αν και η συγκριτικά υψηλή ανάπτυξη του ΑΕΠ και η κατάργηση του ορίου των 100 εργαζομένων με σκοπό την ευκολότερη άσκηση επιχειρηματικών δραστηριοτήτων αποτελούν ωραίους στόχους, δεν φαίνονται ιδιαίτερα μετασχηματιστικοί [παράγοντες]. Το πρώτο έτος της διακυβέρνησης του Modi θα πρέπει να επαναφέρει τις προσδοκίες πολλών ανθρώπων.

Copyright © 2015 by the Council on Foreign Relations, Inc.
All rights reserved.

Στα αγγλικά: https://www.foreignaffairs.com/articles/india/2015-05-24/modinomics-one

Σύνδεσμοι:
[1] http://www.wsj.com/articles/india-budget-plan-shuns-major-revamp-1425134997
[2] http://www.financialexpress.com/article/economy/big-bang-reforms-not-app...
[3] http://www.business-standard.com/article/economy-policy/what-is-gst-and-...
[4] http://www.business-standard.com/article/economy-policy/what-is-gst-and-...
[5] http://www.bloomberg.com/professional/blog/nothings-too-small-for-modi/
[6] http://economictimes.indiatimes.com/news/economy/indicators/indian-gdp-t...
[7] http://www.thehindu.com/business/Economy/3-deficit-a-challenge-to-focus-...
[8] http://articles.economictimes.indiatimes.com/2010-10-24/news/27575371_1_...
[9] http://articles.economictimes.indiatimes.com/2015-01-07/news/57791578_1_...
[10] http://articles.economictimes.indiatimes.com/2015-04-29/news/61652747_1_...
[11] http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-05-13/a-750-billion-gap-in-i...
[12] http://economictimes.indiatimes.com/news/economy/indicators/registration...
[13] http://profit.ndtv.com/news/economy/article-cabinet-approves-amendments-...
[14] http://economictimes.indiatimes.com/news/economy/policy/rbi-rules-may-ma...
[15] http://www.wsj.com/articles/indian-parliament-stalls-on-modis-land-acqui...
[16] http://www.dnaindia.com/india/report-decoded-what-changes-has-the-narend...
[17] http://www.livemint.com/Politics/nq80BbvWPcZyEY2F7fnaTK/Cabinet-approves...
[18] http://articles.economictimes.indiatimes.com/2015-02-28/news/59612720_1_...
[19] http://www.economist.com/news/briefing/21577373-india-will-soon-have-fif...
[20] http://www.eastasiaforum.org/2014/11/12/no-easy-task-for-indias-labour-r...
[21] http://www.thehindu.com/news/national/narendra-modi-launches-host-of-sch...
[22] http://www.business-standard.com/article/economy-policy/new-delhi-questi...
[23] http://www.financialexpress.com/article/economy/centre-may-allow-firms-t...
[24] http://www.bloomberg.com/news/articles/2012-10-31/kingfisher-woes-show-n...
[25] http://www.nytimes.com/2015/03/05/world/asia/poor-state-of-indias-subsid...
[26] http://www.livemint.com/Companies/nIzwd5sqxxR3pPqvRTaI0I/ONGC-OIL-to-be-...
[27] http://articles.economictimes.indiatimes.com/2015-01-09/news/57883993_1_...
[28] https://in.news.yahoo.com/congress-move-refer-gst-bill-select-committee-...

Μπορείτε να ακολουθείτε το «Foreign Affairs, The Hellenic Edition» στο TWITTER στην διεύθυνσηwww.twitter.com/foreigngr αλλά και στο FACEBOOK, στην διεύθυνση www.facebook.com/ForeignAffairs.grκαι στο linkedin στην διεύθυνσηhttps://www.linkedin.com/company/foreign-affairs-the-hellenic-edition