Έργα, όχι λόγια στο υπ. Εξωτερικών της Βουλγαρίας | Foreign Affairs - Hellenic Edition

Έργα, όχι λόγια στο υπ. Εξωτερικών της Βουλγαρίας

Ο Βούλγαρος Υπ.Εξ. Daniel Mitov μιλά στο Foreign Affairs The Hellenic Edition

Για τις διμερείς βουλγαρο-ελληνικές σχέσεις, για τον ρόλο των δυτικών Βαλκανίων στην ΕΕ αλλά και για τα ενεργειακά σχέδια στην περιοχή μας, μίλησε ο υπουργός Εξωτερικών της Βουλγαρίας, Daniel Mitov, στον διευθυντή του Foreign Affairs The Hellenic Edition, Λουκά Γ. Κατσώνη. Ο Βούλγαρος υπουργός αναφέρθηκε επίσης εκτεταμένα στην FYROM, στο προσφυγικό ζήτημα, στον πόλεμο στην Συρία και στον ρόλο της Ρωσίας εκεί και γενικότερα.

- Κύριε Mitov, πώς βλέπετε την μελλοντική συνεργασία με τη νέα ελληνική κυβέρνηση; Προβλέπετε κάποιες αλλαγές στην συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών;

Καθώς ο υπουργός Κοτζιάς αρχίζει την δεύτερη θητεία του, μπορούμε να οικοδομήσουμε στις εξαιρετικές σχέσεις που έχουμε ήδη, και στην κοινή μας αντίληψη για το τι βρίσκεται μπροστά μας ως φίλοι και γείτονες. Περιμένω αυτές οι καλές σχέσεις να συνεχιστούν, όχι μόνο μεταξύ μας ως υπουργοί Εξωτερικών, αλλά και να διευρυνθούν στο επίπεδο των πρωθυπουργών μας και σε όλους τους άλλους τομείς. Στην σημερινή δυναμική γεωπολιτική κατάσταση, οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε είναι σκληρές, και πρέπει να βρίσκουμε κοινές λύσεις. Πρέπει επίσης να αναπτυχθεί η περιφερειακή συνεργασία μεταξύ των κρατών-μελών της ΕΕ στην περιοχή, έτσι ώστε να είμαστε ένας σημαντικός παράγοντας στο εσωτερικό της ΕΕ και να μπορούμε να διαμορφώνουμε καλύτερα κοινές θέσεις και συμφέροντα.

-Εννοείτε την Ρουμανία;

Εννοώ, φυσικά, την Ρουμανία. Έχουμε καθιερώσει την τριμερή συνεργασία την οποία εννοούμε να εντείνουμε και ενδεχομένως να την αναδιατυπώσουμε για να βελτιώσουμε την αποτελεσματικότητά της.

- Αλλά βεβαίως υπάρχει το πρόβλημα με την ελληνική οικονομική κατάσταση, το ελληνικό χρέος. Ποια είναι η θέση της Βουλγαρίας σχετικά με την παράταση του ελληνικού χρέους;

Ευχόμαστε και θα θέλαμε να δούμε την Ελλάδα στο δρόμο της οικονομικής ανάπτυξης όσο το δυνατόν συντομότερα. Δεν ευχόμαστε τίποτα άλλο παρά την οικονομική ευημερία του ελληνικού λαού, καθώς είμαστε πολύ αλληλένδετοι. Οτιδήποτε συμβαίνει εδώ αντανακλά σε εμάς και αντίστροφα, οπότε αν η Ελλάδα επιστρέψει στην οικονομική ανάπτυξη όσο το δυνατόν συντομότερα, αυτό θα είναι το καλύτερο σενάριο για μας, και το καλύτερο για την Ελλάδα. Ωστόσο, είναι σαφές ότι οι καιροί είναι δύσκολοι και η κρίση του χρέους δεν είναι εύκολο να επιλυθεί. Δεν υπάρχουν πολλές επιλογές ούτε πολλές ευκαιρίες. Η Βουλγαρία ήταν σε μια πολύ παρόμοια κατάσταση πριν από λίγο καιρό: Το 1997 ήμασταν μια χρεοκοπημένη χώρα με ένα τεράστιο εθνικό χρέος, αλλά βγήκαμε από αυτό. Ήταν οδυνηρό, ήταν προβληματικό, και χρειάστηκαν πολλές μεταρρυθμίσεις και αντιλαϊκές αποφάσεις, αλλά τώρα είμαστε σε μια πολύ διαφορετική θέση. Δεν έχουμε μεγάλα χρέη και έχουμε οικονομική ανάπτυξη, πιθανώς όχι σε τόσο υψηλό ρυθμό όσο θα θέλαμε, αλλά εξακολουθεί να είναι πολλά υποσχόμενη.

Κατά πάσα πιθανότητα η κυβέρνηση θα πρέπει να λάβει σκληρές αποφάσεις για αρκετό διάστημα, αλλά είμαι απολύτως πεπεισμένος ότι θα είναι προς το συμφέρον του ελληνικού λαού και θα θέσει τα θεμέλια για τη μελλοντική οικονομική ανάπτυξη.

- Όπως είναι γνωστό, πολλές χιλιάδες ελληνικές επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται στη Βουλγαρία αξιοποιώντας το ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς εκεί. Τι σημαίνει αυτό για την Βουλγαρία και τις βουλγαρο-ελληνικές διμερείς σχέσεις;

Τα φορολογικά συστήματα παραμένουν στην αποκλειστική αρμοδιότητα του κάθε κράτους-μέλους της ΕΕ και αυτό είναι σαφές. Η Βουλγαρία έχει εδώ και πολλά χρόνια προσπαθήσει να δημιουργήσει ένα περιβάλλον που θεωρείται ευνοϊκό για τις επιχειρήσεις, όχι μόνο με την φορολογική πολιτική, αλλά και με άλλα στοιχεία, επίσης. Ως γείτονες με άκρως διασυνδεδεμένες οικονομίες, ό, τι καλό συμβαίνει στην Βουλγαρία συμβαίνει και για την Ελλάδα, και το αντίστροφο φυσικά. Έτσι, μερικές φορές θα υπάρξουν επιχειρήσεις που μετακινούνται από την Ελλάδα στην Βουλγαρία, ενώ υπάρχουν και βουλγαρικές επιχειρήσεις που κινούνται προς την Ελλάδα. Αυτό δεν είναι κάτι δραματικό ούτε ένα θέμα που θα μπορούσε να επηρεάσει αρνητικά τις διμερείς σχέσεις˙ ακριβώς το αντίθετο στην πραγματικότητα. Η Ελλάδα είναι η δεύτερη πιο σημαντική διεθνής αγορά για την Βουλγαρία.

-Είναι ακόμα;

Ναι, είναι ακόμα. Βλέπω τους αριθμούς εδώ. Οι εμπορικές συναλλαγές μας για το 2014 ήταν σχεδόν 3 δισ. ευρώ. Παρά την οικονομική κρίση το εμπόριο μας αναπτύσσεται με μια θετική τάση. Κάθε έξι μήνες οι εξαγωγές μας αυξάνονται με ρυθμό 9,8% και οι εισαγωγές από την Ελλάδα αυξάνονται επίσης κατά 0,5%.

-Υπάρχει κάποια μελέτη για τυχόν ουσιαστικές αλλαγές στο βουλγαρικό φορολογικό καθεστώς;

Όχι, αυτό που έχουμε, αυτό είναι. Έχουμε ένα σταθερό φορολογικό σύστημα, είναι διαφανές, επωφελές και δημιουργεί πραγματικά καλές επιχειρηματικές συνθήκες. Εμείς δεν βλέπουμε μελλοντικά οποιεσδήποτε σημαντικές αλλαγές στο φορολογικό σύστημά μας.

24102015-1.jpg

Ο Βούλγαρος υπουργός Εξωτερικών, Daniel Mitov (δεξιά), με τον διευθυντή του Foreign Affairs The Hellenic Edition.

------------------------------------------

- Περνώντας σε ένα άλλο θέμα, έχω μια ερώτηση σχετικά με την Ρωσία. Η Ρωσία έχει κατηγορήσει την Βουλγαρία ως (εν μέρει) υπεύθυνη για την κατάρρευση του σχεδίου για τον αγωγό South Stream. Φαίνεται ότι οι δύο χώρες, άλλοτε πολύ στενά συνδεδεμένες, είναι σε κάποια απόσταση τώρα. Έχει η Βουλγαρία επανεξετάσει την σχέση της με την Ρωσία;

Πρώτον, για τον South Stream, δεν είναι η Βουλγαρία αλλά η Ρωσία η οποία ανακοίνωσε πολιτικά, δημοσίως, την ακύρωση του σχεδίου. Στην πραγματικότητα, για χάρη των πραγματικών περιστατικών, δεν έχουμε λάβει σχετική έγγραφη βεβαίωση ή οτιδήποτε άλλο για το θέμα σχετικά με τον τερματισμό του South Stream. Έτσι, η εταιρεία εξακολουθεί να υφίσταται και υπάρχουν διάφορα μικρά ζητήματα τα οποία σχετίζονται με την σύμβαση, τα οποία επίσης τυπικά εξακολουθούν να υφίσταται. Η Βουλγαρία δεν μπορεί να κατηγορηθεί εδώ, καθώς και το ίδιο το έργο εγείρει πολλά ερωτήματα που σχετίζονται με τη συμβατότητά του με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, το τρίτο πακέτο απελευθέρωσης [της ενέργειας], την στρατηγική για την ενεργειακή διαφοροποίηση και ούτω καθεξής.

Είμαστε έτοιμοι να αναπτύξουμε και να διατηρήσουμε φιλικές σχέσεις με κάθε χώρα που σέβεται τα εθνικά μας συμφέροντα και τις τυχόν υποχρεώσεις που απορρέουν από την ένταξή μας στο ΝΑΤΟ και την ΕΕ. Είμαστε πολύ σαφείς σχετικά με αυτό. Αλλά αν αυτά τα συμφέροντα και οι υποχρεώσεις αμφισβητηθούν, τότε είμαστε υποχρεωμένοι να τα υπερασπιστούμε, όπως και κάθε άλλη χώρα-μέλος του ΝΑΤΟ και της ΕΕ.

-Ανησυχείτε για την ρωσική επιθετικότητα, όπως την θεωρεί η ΕΕ, στην Ουκρανία;

Είναι σαφές ότι έχουμε κοινές θέσεις, όχι μόνο σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Αλλά η προσάρτηση της Κριμαίας μάς έχει φέρει σε δύσκολη θέση, μια θέση την οποία δεν έχουμε αντιμετωπίσει στην Ευρώπη από το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Ήταν μια πράξη επιθετικότητας προς μια γειτονική χώρα˙ ήταν η προσάρτηση εδαφών που ανήκουν σε έναν γείτονα χωρίς αιτιολόγηση βάσει του διεθνούς δικαίου. Το ίδιο ισχύει και για τις περιοχές Donetsk και Luhansk. Αυτό που θέλουμε είναι η πλήρης εφαρμογή των Συμφωνιών του Μινσκ, αλλά, δυστυχώς, πολύ λίγα έχουν γίνει για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, και αυτό είναι πολύ ανησυχητικό.

- Επιστρέφοντας στο θέμα της ενέργειας, πώς αξιολογείτε την πρόοδο των αγωγών ΤΑΡ και IGB;

Τα δύο αυτά έργα είναι εξαιρετικά σημαντικά για την ενεργειακή διαφοροποίηση στην ΕΕ και για την μελλοντική Ενεργειακή Ένωση. Παρακολουθούμε στενά την ανάπτυξη του κοιτάσματος Shah Deniz 2. Λαμβάνοντας υπόψη τις εκτιμήσεις της χωρητικότητας άντλησης, είναι σαφές ότι το έργο είναι ακόμα βιώσιμο για μας και για όλη την Ευρώπη. Επιπλέον, είμαστε προσβλέπουμε με ανυπομονησία την ανάπτυξη του Νότου Διάδρομου Αερίου (South Gas Corridor) που θα συμβάλλει στην υλοποίηση της ενεργειακής διαφοροποίησης και ανεξαρτησίας μας. Ο αγωγός IGB αποτελεί ουσιαστικό μέρος αυτής της διαφοροποίησης, καθώς επίσης και για την διασυνδεσιμότητα, η οποία θα ξεκινήσει με την Ελλάδα. Πρόκειται για ένα έργο το οποίο εκλαμβάνεται ως το πιο σημαντικό τόσο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή όσο και από τους περιφερειακούς παίκτες, ακόμη και από τους εταίρους μας σε όλο τον κόσμο. Έτσι, από εκεί είναι που πρέπει να ξεκινήσουμε, και αυτό είναι η προτεραιότητά μας. Φυσικά, η αμφίδρομη διασυνδεσιμότητα με την Ρουμανία και την Σερβία είναι εξίσου σημαντική προκειμένου να δημιουργηθούν [ενεργειακοί] διάδρομοι που θα πηγαίνουν βόρεια-νότια και ανατολικά-δυτικά.

24102015-2.jpg

Στιγμιότυπο από την συνάντηση του υπουργού Εξωτερικών της Ελλάδας, Νίκου Κοτζιά (αριστερά), με τον Βούλγαρο ομόλογό του, Ντανιέλ Μίτοφ, στην Αθήνα, στις 21 Οκτωβρίου 2015. Flickr/ΥΠΕΞ
-------------------------------

Το άλλο σημαντικό πράγμα, το οποίο ανέφερα νωρίτερα σήμερα, είναι ότι πρέπει να αυξηθεί η χωρητικότητα του IGB, επειδή αναμένουμε την πιθανή δημιουργία τερματικών σταθμών υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ελλάδα, κάτι που θα φέρει φυσικό αέριο, αλλά και θα το διαφοροποιήσει μέσα από τις πολλές διαφορετικές πηγές. Και όπως είπε ο υπουργός Κοτζιάς, οι καιροί αλλάζουν και οι πηγές ενέργειας αλλάζουν μαζί τους. Είναι σαφές ότι θα υπάρξει πολύ υγροποιημένο φυσικό αέριο από όλο τον κόσμο που θα έρχεται στις ευρωπαϊκές ακτές, τις ελληνικές ακτές, το οποίο στην συνέχεια θα μεταφέρεται από την Ελλάδα στην Βουλγαρία και στην υπόλοιπη Ευρώπη. Αυτό θα συμβάλει στην διαφοροποίηση των πηγών και στην μείωση των τιμών. Θα δημιουργηθεί μια πραγματική αγορά, με πραγματικό ανταγωνισμό. Και η Βουλγαρία είναι μια χώρα που ανέκαθεν υπέφερε από την εξάρτηση από μια πηγή αερίου. Αυτός είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε να προχωρήσουμε όσο το δυνατόν γρηγορότερα.

-Οπότε υπάρχει συμφωνία σχετικά με την χωρητικότητα του IGB;

Ναι, και νομίζω ότι είμαστε πολύ κοντά στην τελική συμφωνία για την επένδυση. Και οι δύο χώρες θέλουν να αυξήσουν την χωρητικότητα.

-Σε αυτό το ενεργειακό πλαίσιο νομίζετε ότι το παλιό σχέδιο για τον αγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη είναι εντελώς νεκρό ή όχι;

Από την πλευρά μας, είναι αρκετά σαφές ότι οι εκτιμώμενες επιπτώσεις για το περιβάλλον και την τουριστική δραστηριότητα θα ήταν καταστροφικές. Όπως γνωρίζετε, η Μαύρη Θάλασσα είναι ένα πολύ συγκεκριμένο περιβάλλον και είναι μια πολύ πιο κλειστή θάλασσα σε σύγκριση με άλλες, οπότε η όλη συζήτηση έκλεισε χρόνια πριν.

-Και ποια είναι η αντίδρασή σας απέναντι στον αγωγό Turkish Stream;

Το σχέδιο αυτό ήταν περισσότερο μια πολιτική συζήτηση παρά οτιδήποτε άλλο. Ήταν άλλη μια προσπάθεια να παρακαμφθεί η Ουκρανία, οπότε η συζήτηση γύρω από αυτό είναι ουσιαστικά εικονική. Δεν έχει κανένα οικονομικό νόημα. Αν η υποδομή για την μεταφορά φυσικού αερίου προς την Ευρώπη υπάρχει ήδη, τότε γιατί να επενδύσουμε σε ένα άλλο σχέδιο που θα φέρνει το ίδιο αέριο προς την Ευρώπη, αλλά μέσα από μια μακρύτερη διαδρομή;

- Κύριε υπουργέ, να πάμε σε ένα άλλο επίκαιρο ζήτημα. Πώς βλέπετε το πρόβλημα της μετανάστευσης της ΕΕ;

Θα σταθώ μόνο σε ό, τι επίκειται σήμερα. Είδαμε καλό διάλογο μεταξύ της ΕΕ και της Τουρκίας πρόσφατα, και μια κατανόηση του τι ακριβώς είναι το πρόβλημα. Γνωρίζουμε επίσης ότι πρέπει να είμαστε πιο ευαίσθητοι και να βοηθήσουμε την Τουρκία, τον Λίβανο και την Ιορδανία για την φροντίδα και την διαχείριση των προσφύγων στο έδαφός τους. Αυτοί οι άνθρωποι ήταν εκεί για χρόνια. Έφυγαν από το καθεστώς του Άσαντ, με την ελπίδα να επιστρέψουν πολύ σύντομα αφότου ο δικτάτορας θα είχε φύγει. Δυστυχώς, μετά από περισσότερα από τέσσερα χρόνια αναμονής έχουν χάσει την ελπίδα τους και αποφασίζουν να μετακινηθούν αλλού. Γι’ αυτό πρέπει να βοηθήσουμε την Τουρκία, την Ιορδανία και τον Λίβανο προκειμένου να δημιουργηθούν καλές συνθήκες και καλά προγράμματα ενσωμάτωσης των προσφύγων, έτσι ώστε η πίεση στα ευρωπαϊκά σύνορα να μειωθεί.

Πρόσφατα, στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, ο Βούλγαρος πρωθυπουργός έστειλε μια επιστολή στην οποία υπογραμμίζονται οι κυριότερες προκλήσεις που έχουμε σχετικά με τη μετανάστευση και τους πρόσφυγες. Οι ιδέες στην εν λόγω επιστολή θα μπορούσαν να ξεπεράσουν και να θέσουν τα θεμέλια μιας κοινής προσέγγισης της ΕΕ, επειδή έχουμε πολύ συχνά κατηγορηθεί ότι δεν βρίσκουμε κοινό έδαφος. Αυτή ήταν μια προσπάθεια να κάνουμε ακριβώς αυτό, και κάναμε τεράστια πρόοδο κατά το τελευταίο Συμβούλιο. Πρώτον, θα βοηθήσουμε την Τουρκία, την Ιορδανία και τον Λίβανο και θα δημιουργήσουν εστίες εκτός των συνόρων της ΕΕ. Δεύτερον, η καταπολέμηση της παράνομης διακίνησης ανθρώπων είναι ουσιώδης για όλη την μεταναστευτική μας πολιτική. Διότι ακόμη και αν λύσουμε τα προβλήματα στην Συρία και την Λιβύη, η παράνομη διακίνηση ανθρώπων θα συνεχιστεί από άλλα μέρη που δεν θεωρούνται «αποτυχημένα κράτη» ή δεν αντιμετωπίζουν στρατιωτική αναταραχή.

Στην συνέχεια, βέβαια, πρέπει να μιλήσουμε για την εφαρμογή των συμφωνιών υποδοχής. Πρέπει να κάνουμε πολύ σαφείς διακρίσεις μεταξύ των προσφύγων και των οικονομικών μεταναστών και των διαφορετικών προσεγγίσεων που έχουμε απέναντί τους. Πρέπει να τροποποιήσουμε τους κανονισμούς του Δουβλίνου. Πρέπει να ενισχύσουμε τα εξωτερικά σύνορα της ΕΕ, με κοινές προσπάθειες και χρησιμοποιώντας τους θεσμούς που ήδη υφίστανται στην ΕΕ. Αυτά είναι όλα στην επιστολή, αλλά, φυσικά, το ουσιώδες στοιχείο είναι η επίλυση της κρίσης στην Συρία. Είναι επιτακτική ανάγκη να πάμε πίσω στον χρόνο και να θυμηθούμε το πώς ξεκίνησε όλος αυτός ο πόλεμος. Ξεκίνησε με τον βασανισμό παιδιών και την επίθεση κατά διαδηλωτών από το καθεστώς Άσαντ. Μόνο μετά από αυτά η κατάσταση κλιμακώθηκε σε πλήρη πολεμική σύγκρουση, με μια αντιπολίτευση που ήταν οπλισμένη και ένα κενό εξουσίας μέσα στο οποίο άρχισαν να κινούνται οι ριζοσπάστες. Ο Άσαντ έχει δημιουργήσει βαθύ διχασμό στην χώρα του, σκότωσε εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους, χρησιμοποίησε χημικά όπλα και «βόμβες-βαρέλια», και φυσικά ο ίδιος έχει δημιουργήσει βαθύ διχασμό και συνολικά στην περιοχή. Είναι αδύνατο για μας να φανταστούμε ότι μπορεί να είναι μέρος του μέλλοντος της Συρίας. Αυτός μπορεί να είναι μέρος μιας συνομιλίας σχετικά με το πώς να επιτευχθεί μια ελεγχόμενη πολιτική μετάβαση˙ αλλά χρειάζεται να υπάρχει μια στρατηγική εξόδου γι’ αυτόν. Εμείς ποτέ δεν σταματήσαμε να μιλάμε μαζί του καθ’ όλη την κρίση, τόσο μέσω του ειδικού απεσταλμένου του ΟΗΕ όσο και στο πλαίσιο της διαδικασίας της Γενεύης, και φυσικά είμαστε έτοιμοι να συνεχίσουμε να το κάνουμε. Αλλά σαφώς, στο τέλος ο Άσαντ χρειάζεται μια στρατηγική εξόδου και να δώσει στον λαό της Συρίας την δυνατότητα να επιλέξει την δική του μοίρα. Αυτό είναι που θέλουν όλοι.

Σε αυτή την περίπτωση υπάρχει μια παγκόσμια συμμαχία. Υπάρχουν 65 κράτη στην συμμαχία κατά του ISIS που ενεργούν ήδη επί έναν χρόνο κατά της τρομοκρατικής ομάδας. Πρέπει να πω επίσης ξεκάθαρα ότι χωρίς στρατιώτες στο έδαφος, το ISIS δεν μπορεί να νικηθεί. Και δυστυχώς η εικόνα έχει γίνει πιο περίπλοκη με την πρόσφατη ρωσική επέμβαση. Δεν έχει συντονιστεί με τον συνασπισμό εναντίον του ISIS, και όταν υπάρχουν χτυπήματα ενάντια στην μετριοπαθή αντιπολίτευση αντί εναντίον του ISIS, αντιμετωπίζουμε τον κίνδυνο της περαιτέρω ριζοσπαστικοποίησης και της δημιουργίας ακόμη μεγαλύτερων μεταναστευτικών ροών. Αν η Ρωσία θέλει να λύσει την κρίση στην Συρία, τότε μπορεί να παίξει κάποιο ρόλο σε συντονισμό με όλα τα άλλα μέρη για την καταπολέμηση του ISIS και την σταθεροποίηση της χώρας. Αλλά δεν μπορεί να το επιτύχει αυτό από μόνης της μέσω ξεχωριστής δράσης. Αυτό που θέλουμε είναι μια ελεγχόμενη πολιτική μετάβαση, η Συρία να διατηρήσει την εδαφική της ακεραιότητα και το ISIS να εξαλειφθεί.

- Κύριε υπουργέ, αλλάζοντας και πάλι θέμα, πώς κρίνετε την ελληνική επιμονή σχετικά με το θέμα της ονομασίας της ΠΓΔΜ και τι νομίζετε ότι πρέπει να κάνει η ΠΓΔΜ για να προσεγγίσει την Ευρώπη και την Δύση;

Είναι σαφές ότι θέλουμε οι χώρες των δυτικών Βαλκανίων να αποτελέσουν μέρος της ΕΕ. Η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν θα είναι ποτέ πλήρης χωρίς τις χώρες των δυτικών Βαλκανίων. Είναι επίσης σαφές ότι η φόρμουλα του σημερινού ονόματος δεν είναι λειτουργική. Έτσι, υπάρχει η ανάγκη για μια λύση και βλέπω την θέληση της παρούσας ελληνικής κυβέρνησης να προχωρήσει την διαδικασία και να λυθεί το θέμα. Ωστόσο, απαιτείται επίσης πολιτική βούληση από την πλευρά των φίλων μας στα Σκόπια. Επιπλέον, πρέπει να είναι ένα όνομα ή μια φόρμουλα που να λύνει το πρόβλημα μια για πάντα, χωρίς τον κίνδυνο δημιουργίας μελλοντικών προβλημάτων στα Βαλκάνια.

Το ζήτημα της ονομασίας είναι ένα πράγμα, αλλά υπάρχει και η συμφωνία καλής γειτονίας [των Σκοπίων] με τη Βουλγαρία, την οποία έχουμε προσπαθήσει για αρκετό διάστημα να υπογράψουμε, και που εξακολουθούμε να διαπραγματευόμαστε.

Στην συνέχεια, βέβαια, υπάρχει η δύσκολη πολιτική κατάσταση [στην FYROM] που πρέπει να επιλυθεί με υπευθυνότητα από την κυβέρνηση των Σκοπίων, με την βοήθεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Υπάρχουν μεταρρυθμίσεις για τις οποίες η κυβέρνηση των Σκοπίων έχει δεσμευθεί στον δρόμο της προς την ένταξη στην ΕΕ. Θα θέλαμε να δούμε τα κριτήρια της Κοπεγχάγης να εκπληρώνονται. Από την άλλη πλευρά, οι πρόσφατες αποκαλύψεις που σχετίζονται με την υποκλοπή [τηλεφωνικών] συζητήσεων, θα πρέπει να διερευνηθεί αν θέλουμε θετική κίνηση σχετικά με τα θέματα. Αλλά είμαστε έτοιμοι να βοηθήσουμε, και εμείς είμαστε σαφείς σε αυτό. Θα θέλαμε να δούμε τους γείτονες και φίλους μας να ενταχθούν στην ΕΕ.

-Τέλος μια ερώτηση προσωπική. Πώς θέλετε να σας θυμούνται όταν θα φύγετε από αυτό το Υπουργείο; Ποιος είναι ο προσωπικός σας στόχος ως υπουργός Εξωτερικών;

Λοιπόν, υπάρχει ένα ρητό γραμμένο σε μια πινακίδα πάνω στο γραφείο μου που λέει «Facta non verba», που σημαίνει «Πράξε, μη μιλάς». Θα ήθελα να με θυμούνται ως έναν υπουργό ο οποίος έχει κάνει πράγματα, ως άνθρωπο της πράξης. Υπάρχουν πολλά θέματα οργανωτικού χαρακτήρα στο Υπουργείο που χρειάζονται βαθιές και δύσκολες μεταρρυθμίσεις. Επίσης, θα ήμουν εξαιρετικά ευτυχής αν γινόταν να με θυμούνται ως κάποιον που, σε δύσκολους καιρούς, είχε το θάρρος να υπερασπιστεί την γεωπολιτική επιλογή της Βουλγαρίας ως υπερήφανο μέλος του ΝΑΤΟ και της ΕΕ. Κάποιον που υπερασπίστηκε τις αξίες που ορίζουν ακριβώς την ουσία αυτών των δύο κοινοτήτων.

-Σας ευχαριστώ θερμά.

Copyright © 2015 by the Council on Foreign Relations, Inc.
All rights reserved.

Μπορείτε να ακολουθείτε το «Foreign Affairs, The Hellenic Edition» στο TWITTER στην διεύθυνση www.twitter.com/foreigngr αλλά και στο FACEBOOK, στην διεύθυνση www.facebook.com/ForeignAffairs.gr και στο linkedin στην διεύθυνση https://www.linkedin.com/company/foreign-affairs-the-hellenic-edition