Διαδικτυακή βοήθεια στο Νεπάλ | Foreign Affairs - Hellenic Edition
Secure Connection

Διαδικτυακή βοήθεια στο Νεπάλ

Χρησιμοποιώντας την τεχνητή νοημοσύνη στην αντιμετώπιση καταστροφών
Περίληψη: 

Οι ψηφιακοί χάρτες μπορούν να παρέχουν πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο καταχωρούν αλλαγές στις πληροφορίες την ώρα που εκτυλίσσεται η καταστροφή, επιτρέποντας στους εργαζομένους των ανθρωπιστικών οργανώσεων να ενεργούν με ασφάλεια και ακρίβεια.

Ο PATRICK MEIER είναι Διευθυντής Κοινωνικής Καινοτομίας στο Ίδρυμα Ερευνών Πληροφορικής του Κατάρ και συγγραφέας του βιβλίου με τίτλο Digital Humanitarians: How Big Data Is Changing Humanitarian Response.

Σύμφωνα με την τελευταία καταμέτρηση, ο σεισμός που έπληξε το Νεπάλ στις 25 Απριλίου και ο μεγάλος μετασεισμός που ακολούθησε τρεις εβδομάδες αργότερα στοίχισαν πάνω από 8.500 ζωές, καθιστώντας τους την μεγαλύτερη καταστροφή στην ιστορία της χώρας. Αποτελούν επίσης σημείο καμπής και με έναν διαφορετικό τρόπο. Ήταν η πρώτη φορά κατά την οποία χρησιμοποιήθηκε τεχνητή νοημοσύνη τόσο διεξοδικά στην υλοποίηση προσπαθειών βοήθειας για να αντιμετωπιστεί το τεράστιο ποσό πληροφοριών που προέρχονται, για παράδειγμα, από τα κινητά τηλέφωνα, τους δορυφόρους και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με σκοπό να βοηθηθούν οι εθελοντές στον εντοπισμό θυμάτων, στον προσδιορισμό των αναγκών βοήθειας και στην περιήγησή τους σε επικίνδυνο έδαφος.

Ένα από τα πιο κρίσιμα πρώτα βήματα για την αντιμετώπιση καταστροφών είναι η απόκτηση μιας εικόνα της μορφής του νέου τοπίου –ποιοι δρόμοι έχουν αποκλειστεί και ποια κτίρια έχουν καταρρεύσει- και του γρηγορότερου και ασφαλέστερου τρόπου με τον οποίο ένας εθελοντής μπορεί να μεταβεί από το σημείο Α στο σημείο Β. Οι ψηφιακοί χάρτες που παρέχουν πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο καταχωρούν αλλαγές στις πληροφορίες την ώρα που εκτυλίσσεται η καταστροφή, επιτρέποντας στους εργαζομένους των ανθρωπιστικών οργανώσεων να ενεργούν με ασφάλεια και ακρίβεια.

04062015-1.jpg

Ο Χάρτης Κρίσης επιτρέπει στο OCHA του ΟΗΕ να εξετάζει τα διαφορετικά επίπεδα ζημιών -από τις ηπιότερες έως τις πιο σοβαρές- στο Νεπάλ. PATRICK MEIER
--------------

Στο Νεπάλ, το OCHA (Office for the Coordination of Humanitarian Affairs, Γραφείο Συντονισμού των Ανθρωπιστικών υποθέσεων) ζήτησε από το διαδίκτυο να εντοπίσει και να χαρτογραφήσει όλα τα tweets που σχετίζονταν με επείγουσες ανάγκες, ζημίες στις υποδομές και προσπάθειες βοήθειας. Ήθελαν επίσης το διαδίκτυο να εντοπίσει και να χαρτογραφήσει όλες τις φωτογραφίες των ζημιών της καταστροφής που δημοσιεύτηκαν στο Twitter, καθώς και τα επικρατέστερα άρθρα των μέσων ενημέρωσης. Τέλος, ζήτησαν ενημερωμένους οδικούς χάρτες που δημιουργήθηκαν με βάση τις τελευταίες διαθέσιμες δορυφορικές εικόνες.

Αλλά το να καταφέρει κανείς να βρει σχετικά, χρήσιμα και αξιόπιστα αποσπάσματα από κείμενα, εικόνες και βίντεο κατά την διάρκεια μεγάλων καταστροφών είναι σαν να ψάχνει για βελόνα στα άχυρα. (Στον συγκεκριμένο παραλληλισμό τα άχυρα αποτελούν γελοιωδώς μικρά σύνολα δεδομένων.) Αρχικά, υπάρχουν όχι μόνο περισσότερα στοιχεία, αλλά και μια ποικιλία τύπων δεδομένων: Κείμενα, εικόνες και βίντεο. Τα δεδομένα που βασίζονται σε κείμενα περιλαμβάνουν κύρια άρθρα ειδήσεων, tweets, μηνύματα κειμένου και μηνύματα WhatsApp. Οι εικόνες μπορεί να περιλαμβάνουν Instagram, επαγγελματικές φωτογραφίες που συνοδεύουν τα ειδησεογραφικά άρθρα, δορυφορικές εικόνες και, όλο και περισσότερο, αεροφωτογραφίες, τραβηγμένες από μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα ή αλλιώς drones. Υπάρχουν επίσης τα τηλεοπτικά κανάλια, το Periscope και τα βίντεο που μεταδίδονται από το YouTube.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η τεχνητή νοημοσύνη, αν χρησιμοποιηθεί παράλληλα με τον πληθοπορισμό (crowdsourcing), είναι απαραίτητη για την παροχή μιας σχεδόν άμεσης και πλήρους εικόνας της καταστροφής. Μόλις 72 ώρες μετά τον πρώτο σεισμό, σχεδόν 3.000 εθελοντές από 90 περίπου χώρες κινητοποιήθηκαν μέσω της Standby Task Force, μιας οργάνωσης-μέλους του Ανθρωπιστικού Ψηφιακού Δικτύου (Digital Humanitarian Network). Αυτοί οι εθελοντές -προτιμούμε να τους αποκαλούμε «ψηφιακούς Τζεντάι»- σημείωσαν tweets που σχετίζονταν με την κρίση τα οποία προωθήθηκαν αυτόματα μέσω λέξεων-κλειδιών και hashtags στο MicroMappers, ένα πειραματικό, δωρεάν και ανοικτό κώδικα λογισμικού που ανέπτυξα με την ομάδα μου στο Ίδρυμα Ερευνών Πληροφορικής του Κατάρ, σε συνεργασία με το OCHA. Ενώ αυτοί οι ψηφιακοί Τζεντάι σηματοδοτούσαν τα tweets, η παράλληλη πλατφόρμα τεχνητής νοημοσύνης βρήκε τα μοτίβα των ανθρώπινων επισημάνσεων (tags) και έμαθε να τα εφαρμόζει αυτόματα. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το AIDR ((Artificial Intelligence for Disaster Response, Τεχνητή Νοημοσύνη για την Αντιμετώπισης Καταστροφών), ένα ακόμα πειραματικό, δωρεάν και ανοικτής πηγής πρότυπο, αποτελεί μια μηχανή τεχνητής νοημοσύνης (AI, Artificial Intelligence) η οποία ενημερώνεται σε πραγματικό χρόνο˙ χρησιμοποιεί τα tweets που αναρτώνται από τους ψηφιακούς εθελοντές του MicroMappers για να αναγνωρίσει τις κατηγορίες στις οποίες ανήκει το καθένα: Επείγουσες ανάγκες, ζημιές στις υποδομές ή προσπάθειες παροχής βοήθειας. Η ακρίβειά του αυξάνεται όσο οι ψηφιακοί ανθρωπιστές αλληλεπιδρούν με αυτό, ενώ σε σύγκριση με τους ανθρώπινους taggers, το AIDR είναι πιο αποτελεσματικό, καθώς μπορεί να εκτελέσει το ίδιο εργασιακό βάρος σε πολύ λιγότερο χρόνο. Ως αποτέλεσμα, η πλατφόρμα ήταν σε θέση να φιλτράρει αυτόματα μισό εκατομμύριο tweets που σχετίζονταν με τον σεισμό για να εντοπίσει εκείνα που παρουσίαζαν ενδιαφέρον για τον ΟΗΕ. Αυτά στην συνέχεια προστίθεντο στον ζωντανό Χάρτη Κρίσης που φιλοξενείτο στο MicroMappers.org, επιτρέποντας στο OCHA να αξιολογήσει γρήγορα την ζημιά στο Νεπάλ.

04062015-2.jpg

Χάρτης που εμφανίζει τις θέσεις στις οποίες βρίσκονται πάνω από 3.000 εθελοντές από όλο τον κόσμο που βοήθησαν στην δημιουργία του Χάρτη Κρίσης για το OCHA του ΟΗΕ. PATRICK MEIER
--------------