Μπορεί η Ινδία να φέρει Ρωσία και Ουκρανία στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων; | Foreign Affairs - Hellenic Edition
Secure Connection

Μπορεί η Ινδία να φέρει Ρωσία και Ουκρανία στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων;

Τι μπορεί και τι δεν μπορεί να επιτύχει η διπλωματία του Νέου Δελχί

Έχει γίνει κοινότυπο να υποστηρίζεται ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία είναι μόνο μια Δυτική εμμονή. Σύμφωνα με αυτό το επιχείρημα, η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία κινητοποίησε την Δύση και ενέπνευσε την συντονισμένη δράση για την υπεράσπιση μιας δημοκρατικής χώρας, αλλά απέτυχε να έχει απήχηση σε πολλά άλλα μέρη του κόσμου. Οι χώρες του παγκόσμιου Νότου αδιαφορούν σε γενικές γραμμές για την δυσχερή θέση της Ουκρανίας ή απλώς ενοχλούνται από την ταλαιπωρία που έχει προκαλέσει στις οικονομίες τους ο πόλεμος. Οι παρατηρητές του παγκόσμιου Νότου ίσως να επισημαίνουν με οξυδέρκεια τις αγνοηθείσες συγκρούσεις που μαίνονται στα δικά τους μέρη, αλλά οι επικριτές τους στην Δύση θεωρούν ότι η αμφιθυμία και η λειτουργική ουδετερότητα δημοκρατιών όπως η Βραζιλία, η Ινδία, και η Νότια Αφρική ισοδυναμεί με επιδοκιμασία των ρωσικών ενεργειών ή απόρριψη των φιλελεύθερων κανόνων και αξιών.

03082023-1.jpg

Ο πρωθυπουργός της Ινδίας, Ναρέντρα Μόντι, και ο πρόεδρος της Ουκρανίας, Βολοντίμιρ Ζελένσκι, δίνουν τα χέρια στην Χιροσίμα, στην Ιαπωνία, τον Μάιο του 2023. Ukrainian Presidential Press Service / Reuters
----------------------------------------------

Και όμως, αυτές οι αμφίθυμες [χώρες] δεν περιμένουν απλώς παθητικά στο περιθώριο˙ πολλές από αυτές επιδιώκουν ενεργά τον τερματισμό του πολέμου. Μια σειρά από ειρηνευτικά σχέδια προέρχονται από χώρες του παγκόσμιου Νότου τους τελευταίους μήνες, με ξεχωριστές πρωτοβουλίες που προωθούνται από την Βραζιλία, την Ινδονησία, και μια ομάδα αφρικανικών χωρών, μεταξύ άλλων. Οι Δυτικοί παρατηρητές τείνουν να απορρίπτουν αυτές τις προτάσεις εκ προοιμίου ή να μην τους δίνουν ιδιαίτερη προσοχή, και τόσο οι Ρώσοι όσο και οι Ουκρανοί αξιωματούχοι έχουν απορρίψει πολλές πτυχές των σχεδίων επειδή παραχωρούν πολλά στην άλλη πλευρά.

Σίγουρα, οι συνθήκες στο πεδίο της μάχης θα πρέπει να αλλάξουν αποφασιστικά πριν είτε η Μόσχα είτε το Κίεβο είναι πρόθυμοι να ξεκινήσουν ουσιαστικές διαπραγματεύσεις για τον τερματισμό της σύγκρουσης. Η Ρωσία και η Ουκρανία δεν έχουν φτάσει σε ένα αμοιβαία επιζήμιο αδιέξοδο που θα τους ανάγκαζε να καθίσουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Οι συζητήσεις που είχα κατά την διάρκεια επισκέψεων στην Ρωσία και την Ουκρανία από την έναρξη του πολέμου πέρυσι καθιστούν απολύτως σαφές ότι καμία από τις δύο πλευρές δεν επιδιώκει επί του παρόντος κατάπαυση του πυρός ή διπλωματικό τερματισμό του πολέμου. Η Ρωσία φαίνεται να τείνει προς έναν παρατεταμένο πόλεμο, πιστεύοντας ότι μακροπρόθεσμα έχει το πάνω χέρι. Αν και θα μπορούσε να μην αντιτίθεται σε μια κατάπαυση του πυρός, το Κρεμλίνο δεν θα παραδώσει τα κατεχόμενα εδάφη. Αυτό είναι κάτι που κάνει την Ουκρανία να μην ξεκινά [ειρηνευτικές διαπραγματεύσεις]. Η κυβέρνηση στο Κίεβο, βασιζόμενη στην τεράστια λαϊκή υποστήριξη των στρατευμάτων της, πιστεύει ότι η δυναμική είναι υπέρ της, αλλά ότι χωρίς περισσότερες μεγάλες νίκες στο πεδίο της μάχης, η Ουκρανία θα διαπραγματεύεται μόνο από θέση αδυναμίας.

Όμως, εκτός από το να υπάρξει οριστική λύση, η διπλωματία μπορεί ακόμη να συμβάλει στον περιορισμό και την άμβλυνση της καταστροφής του πολέμου και των επιπτώσεών του στην παγκόσμια οικονομία. Οι χώρες του παγκόσμιου Νότου που δεν έχουν πάρει σαφή θέση στον πόλεμο είναι σε καλύτερη θέση από τις Δυτικές χώρες ή την Κίνα για να λειτουργήσουν ως ουδέτεροι διαιτητές στην προσπάθεια να οικοδομηθεί μια διπλωματική διαδικασία που μπορεί να συμβάλει στον περιορισμό των υπερβολών του πολέμου και να θέσει τα θεμέλια μιας κατάπαυσης του πυρός ή μιας ειρηνευτικής συμφωνίας.

Η Ινδία, ως μια σημαντική δύναμη που φλερτάρεται επιμελώς τόσο από την Ρωσία όσο και από την Ουκρανία από την αρχή του πολέμου, έχει έναν ρόλο να διαδραματίσει εδώ. Η άρνηση του Νέου Δελχί να καταδικάσει ανοιχτά την ρωσική εισβολή τού επέτρεψε να διατηρήσει τους ιστορικούς δεσμούς του με τη Μόσχα. Αλλά επίσης τον τελευταίο χρόνο έχει γίνει πιο θερμό προς την Ουκρανία. Όταν ο Ινδός πρωθυπουργός, Ναρέντρα Μόντι, συναντήθηκε με τον Ουκρανό πρόεδρο, Βολοντίμιρ Ζελένσκι, στο πλαίσιο της συνόδου κορυφής του G-7 στην Ιαπωνία στα τέλη Μαΐου, τον διαβεβαίωσε ότι η Ινδία θα κάνει «ό,τι μπορεί» για να βοηθήσει στον τερματισμό του πολέμου.

Αναλαμβάνοντας τον ρόλο του διαμεσολαβητή μεταξύ της Ρωσίας και της Ουκρανίας, η Ινδία μπορεί να διευκολύνει τις αναγκαίες συνομιλίες μεταξύ των αντιμαχόμενων μερών, να μετριάσει τις ανθρωπιστικές επιπτώσεις της σύγκρουσης, και να συμβάλει στην ανακούφιση της οικονομικής ζημίας που έχει προκαλέσει ο πόλεμος στον παγκόσμιο Νότο. Η Ινδία δεν θα πρέπει να υπερεκτιμήσει το τι μπορεί να επιτύχει, αλλά ούτε και να φοβηθεί να εμφανιστεί ως διαιτητής και να αξιώσει τις ιδέες της σε μια σύγκρουση τόσο μακριά από την πατρίδα της.

Ο ΔΙΑΙΤΗΤΗΣ ΙΝΔΙΑ

Η συνάντηση μεταξύ του Μόντι και του Ζελένσκι σηματοδότησε μια αξιοσημείωτη αλλαγή στην προσέγγιση της Ινδίας έναντι της Ουκρανίας. Τους τελευταίους μήνες, το Νέο Δελχί έχει κάνει βήματα που δείχνουν ότι έχει επιτέλους αρχίσει να ασχολείται σοβαρά με την Ουκρανία, συμπεριλαμβανομένης της διευκόλυνσης των συνομιλιών μεταξύ του προσωπάρχη του Ζελένσκι, Andriy Yermak, και του συμβούλου εθνικής ασφάλειας του Μόντι, Ajit Doval, σχετικά με τις διμερείς σχέσεις και το ειρηνευτικό σχέδιο δέκα σημείων για την Ουκρανία. Προηγουμένως, η διατήρηση ισχυρών δεσμών της Ινδίας με την Ρωσία -συμπεριλαμβανομένων των διευρυμένων αγορών ενέργειας- μετά την εισβολή είχε κερδίσει την παγκόσμια προσοχή και είχε προκαλέσει την Δυτική ανυπομονησία. Τώρα, η Ινδία ακολουθεί διαφορετική στάση. Αν και ανεπαίσθητη, η αλλαγή αυτή είναι προϊόν πολλών παραγόντων, συμπεριλαμβανομένης της επιθυμίας του Μόντι να παρουσιαστεί ως παγκόσμιος πολιτικός άνδρας ενόψει των γενικών εκλογών του 2024, της αυξανόμενης ινδικής ανησυχίας για τις κινεζικές φιλοδοξίες, της ταυτόχρονης ανάγκης να ικανοποιήσει τις Δυτικές ευαισθησίες, και της επιτακτικής ανάγκης της εξισορρόπησης των αντιπάλων που αποτελεί κεντρικό στοιχείο της ινδικής στρατηγικής παράδοσης.

Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι μια μη Δυτική δύναμη ενδιαφέρεται τόσο πολύ για την ουκρανική σύγκρουση. Μέχρι στιγμής, οι πιο ουσιαστικές συμφωνίες που έχουν συναφθεί μεταξύ της Ρωσίας και της Ουκρανίας κατά την διάρκεια του πολέμου έχουν μεσολαβηθεί από την Τουρκία: οι συμφωνίες που τώρα έχουν καταρρεύσει για τη μεταφορά πολύ αναγκαίων σιτηρών και γεωργικών προϊόντων μέσω της Μαύρης Θάλασσας. Πρωτοβουλίες που υποστηρίζονται από Δυτικές χώρες οι οποίες είναι στενοί σύμμαχοι και υποστηρικτές της Ουκρανίας ή από την ευεργέτιδα της Ρωσίας, Κίνα, θα αντιμετωπιστούν αναπόφευκτα με καχυποψία. Η Ινδία έχει μια μοναδική ευκαιρία να εμπλακεί ακριβώς επειδή δεν έχει καταδικάσει την Ρωσία και συνεχίζει να διατηρεί δεσμούς με τη Μόσχα. Λίγο περισσότερο από μια εβδομάδα μετά την συνάντηση με τον Ζελένσκι, ο Μόντι τηλεφώνησε στον Πούτιν για να παροτρύνει τον «διάλογο και την διπλωματία» για τον τερματισμό του πολέμου. Στην τελευταία σύνοδο κορυφής του G-20 στην Ινδονησία, η Ινδία βοήθησε τα μέλη της ομάδας, συμπεριλαμβανομένων των αντιπάλων Ρωσίας και Ηνωμένων Πολιτειών, να καταλήξουν σε μια συμφωνία σχετικά με το λεκτικό της επίσημης δήλωσης που εκδόθηκε στο τέλος της συνόδου. Όπως επεσήμανε ο Subrahmanyam Jaishankar, ο Ινδός υπουργός Εξωτερικών: «η Ινδία δεν θα ήταν σε θέση να μεσολαβήσει πολύτιμα και να συμβάλει στην εκτόνωση της κατάστασης αν είχε κάνει αυτό που η Δύση ήθελε [από αυτήν] να κάνει κατά τα πρώτα στάδια του πολέμου».

Τον Σεπτέμβριο, η Ινδία θα φιλοξενήσει την επόμενη σύνοδο κορυφής του G-20. Μπορεί να υπογραμμίσει περαιτέρω την ηγετική της ικανότητα προτείνοντας και καθοδηγώντας μετριοπαθείς διπλωματικές ανταλλαγές μεταξύ της Ρωσίας, της Ουκρανίας, και των εταίρων τους. Οι μεγάλες προτάσεις για τον τερματισμό του πολέμου -όπως έχουν προσφερθεί από διάφορες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Βραζιλίας, της Κίνας, και της Ινδονησίας- είναι απίθανο να ληφθούν σοβαρά υπόψη σε αυτό το στάδιο. Όμως η Ινδία μπορεί να φέρει τους αντιπάλους στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, επιδιώκοντας πιο προσωρινές συμφωνίες και συνεννοήσεις.

Το Νέο Δελχί θα μπορούσε να ενθαρρύνει και να διευκολύνει τον διάλογο μεταξύ των μερών για μια σειρά από θέματα χαμηλότερης τάξης. Κατά την διάρκεια των πρόσφατων συνομιλιών μου και των συζητήσεων με αξιωματούχους και μέλη της στρατηγικής κοινότητας στο Νέο Δελχί και στο Κίεβο, προέκυψαν ορισμένες χρήσιμες ιδέες με δυνατότητα πρακτικής εφαρμογής. Πρώτον, η Ινδία θα μπορούσε να φιλοξενήσει συναντήσεις υψηλού επιπέδου μεταξύ των αντιπάλων. Το Νέο Δελχί ήταν τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους ο τόπος διεξαγωγής της πρώτης συνάντησης μετά το ξέσπασμα του πολέμου μεταξύ του Σεργκέι Λαβρόφ, του Ρώσου υπουργού Εξωτερικών, και του υπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ, Άντονι Μπλίνκεν. Ομοίως, ενόψει της φετινής συνόδου κορυφής του G-20, το Νέο Δελχί θα μπορούσε να ενθαρρύνει ενεργά περισσότερες συναντήσεις αυτού του είδους στην Ινδία μεταξύ διαφόρων φορέων. Παρόλο που το Νέο Δελχί είναι απίθανο να προσκαλέσει την ουκρανική συμμετοχή στο ίδιο το G-20 (η Ουκρανία δεν είναι μέλος), η σύνοδος κορυφής θα μπορούσε να γίνει αφορμή για «τυχαίες συναντήσεις», «προσεγγίσεις», περιθωριακές συναντήσεις, ή ακόμη και πιο επίσημες συζητήσεις μεταξύ ηγετών από την Ρωσία, το Ηνωμένο Βασίλειο, τις Ηνωμένες Πολιτείες, και την Ευρωπαϊκή Ένωση. Το Νέο Δελχί θα μπορούσε να προσφέρει τα ευγενικά καλοπιάσματα ενός ουδέτερου αλλά ενδιαφερόμενου προξενητή.

Η ινδική κυβέρνηση θα μπορούσε επίσης να υποστηρίξει τις ημιεπίσημες συνομιλίες της γραμμής 1,5 και τις ανεπίσημες συνομιλίες της γραμμής 2 μεταξύ ανώτερων συνομιλητών από την Ρωσία, την Ουκρανία, τις Ηνωμένες Πολιτείες, και την Ευρώπη για να συζητήσουν την τρέχουσα κατάσταση και την εξέλιξη του πολέμου, τις επιπτώσεις του, και τους πιθανούς τρόπους τερματισμού του. Τέτοιες συζητήσεις θα βοηθούσαν στην οικοδόμηση κάποιου βαθμού αμοιβαίας εμπιστοσύνης και κατανόησης, προϋπόθεση για οποιαδήποτε μελλοντική ειρηνευτική συμφωνία. Η Ινδία θα μπορούσε επίσημα ή ανεπίσημα να φιλοξενήσει ή να ενθαρρύνει τέτοιες συζητήσεις. Η παντελής έλλειψη σημαντικών συνομιλιών σε αυτή την κατεύθυνση αποτελεί περιπλοκή (μια συνάντηση νωρίτερα φέτος μεταξύ του Λαβρόφ και ορισμένων Αμερικανών μελετητών και πρώην αξιωματούχων ήταν μια σπάνια εξαίρεση). Ακόμη πιο ανησυχητική είναι η απροθυμία της παγκόσμιας ειρηνευτικής δύναμης, της ΕΕ, να εφαρμόσει την εμπειρία της στην οικοδόμηση της ειρήνης και την επίλυση συγκρούσεων στην δική της σύγκρουση με την Ρωσία. Η Ινδία, από την άλλη πλευρά, έχει μια παράδοση στο διάλογο με τους αντιπάλους της ακόμη και εν μέσω πολέμου, όπως έκανε κατά την διάρκεια της σύγκρουσης του Kargil με το Πακιστάν το 1999. Η ικανότητά της να εμπλέκεται με το Πακιστάν και την Κίνα, [χώρες] με τις οποίες η Ινδία έχει πολεμήσει και έχει εχθρικές σχέσεις, αναδεικνύει επίσης την επιθυμία της να αποφύγει την άκαμπτη, ψυχροπολεμικού τύπου ιδεολογική εχθρότητα με αυτούς τους αντιπάλους.

Σε συνεννόηση με τους εταίρους, το Νέο Δελχί θα μπορούσε επίσης να προσδιορίσει σημαντικά ζητήματα που ίσως να αντιμετωπίσουν Ουκρανοί και Ρώσοι αξιωματούχοι με σκοπό την οικοδόμηση εμπιστοσύνης και την παροχή ανακούφισης στους αμάχους που έχουν πληγεί από τον πόλεμο. Αμφότερες οι πλευρές θα μπορούσαν να ενδιαφερθούν να συζητήσουν θέματα όπως η ανθρώπινη μεταχείριση των αιχμαλώτων, ο προσδιορισμός και η εφαρμογή (μαζί με την Διεθνή Ένωση Ατομικής Ενέργειας, International Atomic Energy Association-IAEA) περιορισμών στην στρατιωτική στόχευση γύρω από πυρηνικά εργοστάσια, η αποθάρρυνση της χρήσης βομβών διασποράς, η εκκένωση αμάχων από περιοχές με έντονες μάχες, και η διευθέτηση προσωρινών τοπικών εκεχειριών για την προστασία των αμάχων.

Ινδοί αξιωματούχοι έχουν επισημάνει επανειλημμένα τον αντίκτυπο του πολέμου στις εθνικές οικονομίες και την επισιτιστική ασφάλεια, καθώς και στον παγκόσμιο Νότο γενικότερα. Ο πόλεμος της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας οδήγησε σε εκτίναξη των τιμών των τροφίμων και της ενέργειας, προκάλεσε πληθωρισμό, αποδυνάμωσε τα εθνικά νομίσματα, και απομάκρυνε την διεθνή προσοχή από την οικονομική αναταραχή σε πολλές χώρες του παγκόσμιου Νότου που εξακολουθούσαν να υποφέρουν από τις συνέπειες της πανδημίας COVID-19. Η ατυχής πρόσφατη απόφαση της Ρωσίας να μην ανανεώσει την συμφωνία για τα σιτηρά που έγινε με τη μεσολάβηση της Τουρκίας, η οποία προκάλεσε και πάλι ανησυχίες για την επισιτιστική ασφάλεια σε όλο τον κόσμο, είναι μια ευκαιρία για το Νέο Δελχί να επιμείνει στην σημασία της επισιτιστικής ασφάλειας. Το Νέο Δελχί θα μπορούσε να πείσει τη Μόσχα να ανανεώσει την συμφωνία, αξιοποιώντας τόσο τις ισχυρές οικονομικές σχέσεις του με την Ρωσία, οι οποίες έχουν μόνο αυξηθεί από την αρχή του πολέμου, όσο και την καλή θέληση που απολαμβάνει στη Μόσχα. Στις αρχές του Ιουνίου, η πρέσβειρα των ΗΠΑ στην Ουκρανία, Μπρίτζετ Μπρινκ, ενθάρρυνε την Ινδία να κάνει ακριβώς αυτό. «Οι ηγέτες της Ινδίας», είπε, «έχουν μια μοναδική φωνή για να υπερασπιστούν τις αναπτυσσόμενες χώρες και να ενθαρρύνουν την συνέχιση και την επέκταση της Πρωτοβουλίας για τα σιτηρά της Μαύρης Θάλασσας, ώστε να διασφαλιστεί ότι οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο θα έχουν πρόσβαση σε τρόφιμα που χρειάζονται απεγνωσμένα».

Η Ινδία, ως πυρηνική δύναμη, μπορεί επίσης να προσπαθήσει να διασφαλίσει ότι τα πυρηνικά όπλα δεν θα χρησιμοποιηθούν σε καμία μορφή σε αυτή την σύγκρουση. Το Νέο Δελχί είναι συνεπής υποστηρικτής της μη χρήσης πυρηνικών όπλων, συμπεριλαμβανομένων των μικρότερων τακτικών πυρηνικών όπλων, και ισχυρός οπαδός του πυρηνικού ταμπού. Η Ινδία θα πρέπει να καλέσει όλα τα εμπλεκόμενα μέρη να διασφαλίσουν ότι καμία πλευρά δεν θα εισάγει τακτικά πυρηνικά όπλα στον πόλεμο, ακόμη και αν μια τέτοια πρόταση ίσως να μην εντυπωσιάσει την Ρωσία.

Για να ξεκινήσει η διαδικασία, το Νέο Δελχί θα πρέπει να διορίσει έναν ειδικό απεσταλμένο που θα συγκαλέσει τα διάφορα μέρη της σύγκρουσης και θα αναλάβει προσπάθειες όπως αυτές που περιγράφονται παραπάνω. Θα μπορούσε επίσης να συμμετάσχει στις πρωτοβουλίες που προωθούνται από διάφορα κράτη και διεθνείς οργανισμούς, όπως η Βραζιλία, η Τουρκία, και η IAEA, για την ανάπτυξη ενός ειρηνευτικού σχεδίου ή τουλάχιστον των πτυχών του για τον τερματισμό του πολέμου στην Ουκρανία. Θα πρέπει όμως να δράσει γρήγορα για να αξιοποιήσει την αυξανόμενη οικειότητα μεταξύ του Μόντι και του Ζελένσκι και την προσοχή που θα λάβει η Ινδία ως οικοδεσπότης της επερχόμενης συνόδου κορυφής του G-20. Μόλις τελειώσει ο πόλεμος ή τα μέρη συμφωνήσουν σε κατάπαυση του πυρός, η Ινδία θα μπορούσε επίσης να εξετάσει το ενδεχόμενο να αναλάβει μεγαλύτερο ρόλο στις ειρηνευτικές προσπάθειες μεταξύ των δύο χωρών, δεδομένης της εκτεταμένης εμπειρίας της σε ειρηνευτικές επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο, μια προοπτική που οι αξιωματούχοι στο Κίεβο είναι πιθανό να καλωσορίσουν, κρίνοντας από τις συνομιλίες μου εκεί. Με αυτόν τον τρόπο, η Ινδία θα μπορούσε να διαδραματίσει υποστηρικτικό ρόλο στην διατήρηση του μέλλοντος της ευρωπαϊκής ασφάλειας.

ΕΧΕΙ ΠΟΛΛΑ ΝΑ ΚΕΡΔΙΣΕΙ, ΚΑΙ ΛΙΓΑ ΝΑ ΧΑΣΕΙ

Είναι αναμφισβήτητα προς το συμφέρον της Ινδίας να προσπαθήσει να διαδραματίσει έναν τέτοιο ρόλο. Στο ευρύτερο επίπεδο, οι ενέργειες αυτές θα επιτρέψουν στην κυβέρνηση Μόντι να υπενθυμίσει στον κόσμο ότι η Ινδία είναι μια σημαντική δύναμη. Η Ινδία επιδιώκει να εδραιωθεί ως πόλος σε ένα πολυπολικό διεθνές σύστημα και η παρέμβαση με αυτόν τον τρόπο στον πόλεμο στην Ουκρανία θα υπογράμμιζε την ικανότητά της να συμβάλει στην διατήρηση της παγκόσμιας τάξης. Αυτό είναι ακόμη πιο σημαντικό για την Ινδία σε μια εποχή που η γείτονας και αντίπαλός της, Κίνα, έχει επίσης επιδιώξει να αυτοσυσταθεί ως διεθνής ειρηνοποιός. Εργαζόμενη για την εξασφάλιση μιας δύσκολης αποκλιμάκωσης μεταξύ του Ιράν και της Σαουδικής Αραβίας, η Κίνα έχει δείξει ότι είναι μια σημαντική γεωπολιτική δύναμη, κάτι που η Ινδία δεν έχει ακόμη αποδείξει.

Η Κίνα έχει προωθήσει το δικό της ειρηνευτικό σχέδιο για τον τερματισμό του πολέμου στην Ουκρανία, αν και οι αξιωματούχοι στο Κίεβο και στην Δύση δεν το λαμβάνουν σοβαρά υπόψη τους. Όμως η προσφορά της Κίνας να μεσολαβήσει της επέτρεψε να καλλιεργήσει καλή θέληση στην Ρωσία, την Ουκρανία, και την Ευρώπη, με τους Ουκρανούς και τους Δυτικούς συμμάχους τους να ελπίζουν ότι η Κίνα θα είναι πρόθυμη να υποστηρίξει την ενδεχόμενη ανοικοδόμηση της κατεστραμμένης χώρας. Αυτό μόνο θα ενισχύσει τη γεωπολιτική θέση της Κίνας. Όσο περισσότερο παρατείνεται ο πόλεμος, τόσο περισσότερο αυξάνει την ρωσική εξάρτηση από την Κίνα -και περιορίζει περαιτέρω την ικανότητα και την προθυμία της Ρωσίας να βοηθήσει το Νέο Δελχί στην αντιπαλότητά του με το Πεκίνο. Αυτό θα πρέπει να αποτελέσει ισχυρό κίνητρο για τους Ινδούς αξιωματούχους να διακινδυνεύσουν να στενοχωρήσουν την Ρωσία ωθώντας την να αποκλιμακώσει τις εχθροπραξίες. Το Νέο Δελχί δεν θέλει ο πόλεμος να αφήσει την Ρωσία πληγωμένη και αδύναμη, αλλά, μάλλον, θέλει να διατηρήσει μια ισχυρή Ρωσία που μπορεί να ενισχύσει την πολυπολικότητα στην Ασία και να αναχαιτίσει την κινεζική ηγεμονία.

Ο πόλεμος στην Ουκρανία θα τερματιστεί τελικά. Εν τω μεταξύ, οι χώρες πρέπει να προσπαθήσουν να μετριάσουν την ένταση της βίας, να προετοιμάσουν το έδαφος για πιο στρατηγικές συζητήσεις, και να οικοδομήσουν εμπιστοσύνη για μελλοντικές εκεχειρίες και μια ενδεχόμενη ειρηνευτική συμφωνία. Οι προσπάθειες του Νέου Δελχί θα μπορούσαν, στην καλύτερη περίπτωση, να αμβλύνουν τις πιο καταστροφικές επιπτώσεις του πολέμου˙ στην χειρότερη, θα έκαναν ελάχιστη διαφορά. Αλλά οι Ινδοί αξιωματούχοι θα έκαναν λάθος αν δεν έκαναν τίποτα, όταν οι ίδιοι και ο κόσμος έχουν τόσα πολλά να κερδίσουν.

Copyright © 2023 by the Council on Foreign Relations, Inc.
All rights reserved.

Στα αγγλικά: https://www.foreignaffairs.com/india/can-india-bring-russia-and-ukraine-...

Μπορείτε να ακολουθείτε το «Foreign Affairs, The Hellenic Edition» στο TWITTER στην διεύθυνση www.twitter.com/foreigngr αλλά και στο FACEBOOK, στην διεύθυνση www.facebook.com/ForeignAffairs.gr και στο linkedin στην διεύθυνση https://www.linkedin.com/company/foreign-affairs-the-hellenic-edition