Πέρα από τις τιμές ισορροπίας | Foreign Affairs - Hellenic Edition
Secure Connection

Πέρα από τις τιμές ισορροπίας

Ο OPEC και η γεωπολιτική των φθηνών καυσίμων

Η συνεδρίαση του Οργανισμού Πετρελαιοπαραγωγών Κρατών (ΟΠΕΚ) της Παρασκευής [2] σηματοδοτεί την επέτειο ενός έτους από την λήψη της θεωρούμενης πλέον ως διαβόητης απόφασης του Οργανισμού να μην αντιδράσει καθώς οι τιμές του πετρελαίου κατέρρεαν. Η βουτιά, η οποία πήγε τις τιμές του αργού [3] από το υψηλό των 112 δολαρίων ανά βαρέλι τον Ιούνιο του 2014 σε ένα χαμηλό των 47 δολαρίων ανά βαρέλι τον Αύγουστο του 2015, ξεκίνησε ευρείες εικασίες σχετικά με το ποιες χώρες ίσως να αντιμετωπίσουν πολιτική αστάθεια ή γεωπολιτική πίεση καθώς τα αποθέματα πετρελαίου τους στέρευαν. Κεντρικό ρόλο σε ένα μεγάλο μέρος της συζήτησης αυτής ήταν η ιδέα μιας πετρελαϊκής τιμής εξισορρόπησης –η τιμή στην οποία μια χώρα εξαγωγής θα είναι σε θέση να εξισορροπήσει τον προϋπολογισμό της. Αν παραβιαζόταν αυτή η τιμή εξισορρόπησης, έλεγε η θεωρία, θα μπορούσε να ξεσπάσει κόλαση˙ οι κυβερνήσεις των χωρών που εξάγουν πετρέλαιο θα αναγκάζονταν να μειώσουν τις δαπάνες τους, να αυξήσουν τους φόρους, ακόμα και να χρεοκοπήσουν˙ όλα αυτά που αυξάνουν σημαντικά τον κίνδυνο κοινωνικής και πολιτικής αναταραχής.

Έναν χρόνο αργότερα, λίγα από αυτά συνέβησαν. Οι εξαγωγείς πετρελαίου αναμφίβολα αντιμετωπίζουν μεγάλες προκλήσεις. Αλλά παρότι οι τιμές του πετρελαίου έχουν παραμείνει πολύ κάτω από το σημείο εξισορρόπησης πολλών πετρελαιο-εξαγωγικών χωρών, τα καθεστώτα που εξαρτώνται από το πετρέλαιο, από την Σαουδική Αραβία [4] μέχρι την Ρωσία [5] έχουν ξεπεράσει την θύελλα αρκετά καλά. Γιατί ήταν τόσο λάθος οι αναλυτές;

Ο συνάδελφός μου στο Council on Foreign Relations, Blake Clayton και εγώ, ολοκληρώσαμε πρόσφατα μια μελέτη [1] σχετικά με την χρήση και την κατάχρηση των δημοσιονομικών τιμών εξισορρόπησης στην γεωπολιτική ανάλυση. Τα ευρήματά μας βοηθούν να εξηγηθεί γιατί τα γεωπολιτικά αποτελέσματα της βουτιάς των τιμών του πετρελαίου έχουν αψηφήσει τόσο άγρια τις προσδοκίες.

07122015-3.jpg

Αστυνομικοί φρουρούν στην ταράτσα της έδρας του ΟΠΕΚ στην Βιέννη πριν από την έναρξη της συνεδρίασης των υπουργών Πετρελαίου του ΟΠΕΚ, στις 20 Σεπτεμβρίου 2005. HEINZ-PETER BADER / REUTERS
------------------------------------

Ίσως το μεγαλύτερο τυφλό σημείο στην ανάλυση του σημείου εξισορρόπησης είναι τα κρατικά δημοσιονομικά αποθέματα -τα μετρητά ή άλλες αποταμιεύσεις που αποθηκεύονται στις καλές εποχές για να παρέχουν ένα «μαξιλάρι» στις πιο λιτές εποχές. Αυτά τα αποθέματα είναι ένας σημαντικός παράγοντας για την οικονομική υγεία των πλουσιότερων χωρών του Κόλπου, κυρίως την Σαουδική Αραβία. Για το 2015, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο [6] υπολόγισε [7] ότι η πετρελαϊκή τιμή δημοσιονομικής εξισορρόπησης (fiscal break-even oil prices) του βασιλείου ήταν 106.50 δολάρια το βαρέλι. Με το πετρέλαιο τώρα να τιμάται σε λιγότερο από το μισό, η Σαουδική Αραβία είναι ελλειμματική. Αλλά η χώρα έχει περίπου 647 δισεκατομμύρια δολάρια στην τράπεζα [7]. Στην πραγματικότητα, θα μπορούσε να παρουσιάζει το τρέχον έλλειμμα [8] για περίπου τέσσερα χρόνια και να εξακολουθεί να είναι στο μαύρο -και, ακόμη και τότε, ίσως να είναι σε θέση να δανειστεί χρήματα για να αντέξει τα ελλείμματα ακόμη περισσότερο. Αυτό είναι ακριβώς ό, τι έκανε το Ριάντ μετά την συντριβή των τιμών του πετρελαίου το 1986, βασιζόμενο στην αποταμίευση και στον διεθνή δανεισμό για να χρηματοδοτήσει ελλείμματα στα 16 από τα 20 χρόνια μεταξύ 1986 και 2005.

Οι τιμές δημοσιονομικής εξισορρόπησης είναι επίσης μεταβλητοί στόχοι. Είναι ιδιαίτερα επιρρεπείς σε μεταβολές όταν οι συνθήκες της αγοράς πετρελαίου είναι δύσκολες. Σύμφωνα με την πιο πρόσφατη εκτίμηση του ΔΝΤ [9], η πετρελαϊκή τιμή δημοσιονομικής εξισορρόπησης του Κουβέιτ [10] θα μειωθεί από τα 57 δολάρια ανά βαρέλι το 2014 -πάνω από τον μέσο όρο των τιμών του πετρελαίου κατά το τρέχον έτος- στα 47 δολάρια ανά βαρέλι το 2015. Αυτό είναι αρκετά χαμηλό για να εξακολουθεί Κουβέιτ να παρουσιάζει δημοσιονομικό πλεόνασμα για αυτό το ημερολογιακό έτος, παρά το γεγονός ότι τώρα καταγράφει έλλειμμα. Η χαμηλότερη δημοσιονομική εξισορρόπηση επιτεύχθηκε μέσω μετριοπαθών προσαρμογών πολιτικής για την αντιμετώπιση των εξελίξεων της αγοράς. Αυτά τα βήματα, συμπεριλαμβανομένης της περικοπής [11] των ενεργειακών επιδοτήσεων, δεν ήταν πολιτικά τοξικά.

Οι ευέλικτες συναλλαγματικές ισοτιμίες παρέχουν ένα άλλο «μαξιλάρι». Η Ρωσία είναι ένα πρόσφατο παράδειγμα. Μεταξύ Ιουνίου 2014 και Ιανουαρίου 2015, οι παγκόσμιες τιμές του πετρελαίου μειώθηκαν κατά 57% [3], αλλά το ρούβλι (το οποίο βρίσκεται υπό πίεση λόγω της βουτιάς των τιμών του πετρελαίου) επίσης σημείωσε σημαντική κάμψη [12]. Ως αποτέλεσμα, η πτώση των τιμών του πετρελαίου που είναι εκφρασμένες σε δολάρια μεταφράζονται σε μια πολύ μικρότερη μείωση των πετρελαϊκών εσόδων της Μόσχας που είναι εκφρασμένα σε ρούβλι. Ως εκ τούτου έπληξε την δημοσιονομική ισορροπία της Μόσχας πολύ λιγότερο από ό, τι αναμενόταν (δεδομένου ότι οι περισσότερες κρατικές δαπάνες είναι σε ρούβλια).

07122015-4.jpg

Υπάλληλος γεμίζει ένα δοχείο με πετρέλαιο σε ένα βενζινάδικο στο Ριάντ, στις 19 Δεκεμβρίου του 2012. FAHAD SHADEED / REUTERS
--------------------------------

Και μετά υπάρχει η αδιαφάνεια και η αβεβαιότητα της ίδιας της εκτίμησης του σημείου εξισορρόπησης. Η μελέτη μας εξέτασε συστηματικά τις εκτιμήσεις του ΔΝΤ μέχρι σήμερα, η πρώτη εκ των οποίων δημοσιεύθηκε το 2008. Αν και οι ειδικοί συμφωνούν ευρέως και ορθώς ότι τα νούμερα του ΔΝΤ είναι από τις καλύτερες διαθέσιμες εκτιμήσεις, διαπιστώσαμε ότι ακόμα και αυτές οι προβλέψεις αλλάζουν δραματικά με την πάροδο του χρόνου. Προβλέψεις που γίνονται έναν χρόνο πριν από ένα δεδομένο οικονομικό έτος ήταν συχνά μέχρι και 20% υψηλότερες ή χαμηλότερες από όσο οι τιμές εξισορρόπησης που υπολογίστηκαν εκ των υστέρων. Για παράδειγμα, από τον Μάιο του 2013 μέχρι τον Οκτώβριο του 2015, η εκτίμηση του ΔΝΤ όσον αφορά την τιμή δημοσιονομικής εξισορρόπησης του Ιράν [13] για το 2014 μειώθηκε από τα 143 δολάρια [14] στα 94,20 δολάρια [7]. Αυτή η διακύμανση είναι το αποτέλεσμα πολλών παραγόντων, συχνά πέρα από τον έλεγχο των ομάδων που υπολογίζουν τα στοιχεία, συμπεριλαμβανομένων των μεταβολών στην παραγωγή πετρελαίου και στις εξαγωγές, ξαφνικών κυβερνητικών δαπανών, αλλαγών στις πηγές εσόδων εκτός πετρελαίου, και απρόσμενων αποδόσεων κρατικών επενδυτικών κεφαλαίων. Αλλά εκείνοι που δημοσιεύουν πετρελαϊκές τιμές δημοσιονομικής εξισορρόπησης σπάνια τονίζουν αυτές τις αβεβαιότητες. Ως αποτέλεσμα, οι αναλυτές αντιμετωπίζουν τις εκτιμήσεις ως πολύ πιο αξιόπιστες από όσο πραγματικά είναι.

Σίγουρα, οι πετρελαϊκές τιμές δημοσιονομικής εξισορρόπησης έχουν θέση στην γεωπολιτική ανάλυση. Τα δημοσιονομικά ελλείμματα έχουν συχνά πολιτικές προεκτάσεις, ακόμη και όταν δεν προτρέπουν σε ριζική αλλαγή πολιτικής ή σε πτώχευση, επειδή μπορούν να καταδείξουν αδυναμία προς γεωπολιτικούς αντιπάλους και να παρέχουν πυρομαχικά σε εγχώριους αντιπάλους μιας κυβέρνησης. Οι κίνδυνοι που περιγράφονται από την μελέτη μας, ωστόσο, καθιστούν σαφές ότι η εξισορρόπηση από μόνη της δεν επαρκεί. Θα πρέπει να συμπληρωθούν με μια ευρύτερη σειρά από δείκτες που παρέχουν μια πιο ολοκληρωμένη αίσθηση των δημοσιονομικών θέσεων των παραγωγών πετρελαίου.

Γενικότερα, η αδυναμία να προβλεφθούν σωστά οι γεωπολιτικές συνέπειες από την κατάρρευση των τιμών του πετρελαίου επισημαίνει τους κινδύνους της υπεραπλούστευσης της οικονομίας για τους σκοπούς ενός γεωπολιτικού επιχειρήματος. Η οικονομία και η γεωπολιτική είναι όλο και περισσότερο αλληλένδετες. Απλά αναλυτικά εργαλεία όπως τα δημοσιονομικά ισοδύναμα, μπορεί να προσφέρουν μεγάλη αξία αν βοηθούν να μεταφραστούν τα οικονομικά δεδομένα σε μορφή που τα καθιστά χρήσιμα σε μη-οικονομολόγους οι οποίοι παλεύουν με ερωτηματικά για την εθνική ασφάλεια. Αλλά όταν οι απλουστεύσεις πάνε πολύ μακριά ή χρησιμοποιούνται απρόσεκτα, προκαλούν ψευδή εμπιστοσύνη αντί όντως να ενισχύουν τους αναλυτές. Καθώς ο ΟΠΕΚ συνεδριάζει αυτή την εβδομάδα για να δώσει το έναυσμα στο δεύτερο έτος αυτής που φαίνεται να είναι μια νέα εποχή για το πετρέλαιο, οι στρατηγιστές ασφαλείας που παλεύουν με τις συνέπειές της, θα ήταν σοφό να κρατήσουν αυτό το μάθημα κατά νου.

Copyright © 2015 by the Council on Foreign Relations, Inc.
All rights reserved.

Στα αγγλικά: https://www.foreignaffairs.com/articles/saudi-arabia/2015-12-03/beyond-b...

Σύνδεσμοι:
[1] http://www.cfr.org/oil/fiscal-breakeven-oil-prices-uses-abuses-opportuni...
[2] https://www.foreignaffairs.com/topics/opec
[3] http://www.eia.gov/dnav/pet/hist/LeafHandler.ashx?n=PET&s=RBRTE&f=M
[4] https://www.foreignaffairs.com/regions/saudi-arabia
[5] https://www.foreignaffairs.com/regions/russia
[6] https://www.foreignaffairs.com/topics/imf
[7] http://www.imf.org/external/pubs/ft/reo/2015/mcd/eng/pdf/mreo1015st.pdf
[8] http://www.imf.org/external/pubs/ft/fm/2015/02/pdf/fm1502.pdf
[9] http://www.imf.org/external/pubs/ft/reo/2015/mcd/eng/pdf/mreo0515st.pdf
[10] https://www.foreignaffairs.com/regions/kuwait
[11] http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-01-13/oil-drop-means-fewer-f...
[12] http://www.bloomberg.com/quote/RUBUSD:CUR
[13] https://www.foreignaffairs.com/regions/iran
[14] https://www.imf.org/external/pubs/ft/reo/2013/mcd/eng/pdf/mena-cca-stats...

Μπορείτε να ακολουθείτε το «Foreign Affairs, The Hellenic Edition» στο TWITTER στην διεύθυνση www.twitter.com/foreigngr αλλά και στο FACEBOOK, στην διεύθυνση www.facebook.com/ForeignAffairs.gr και στο linkedin στην διεύθυνση https://www.linkedin.com/company/foreign-affairs-the-hellenic-edition