Το πλεονέκτημα του Μεξικό στα μικροτσίπ | Foreign Affairs - Hellenic Edition
Secure Connection

Το πλεονέκτημα του Μεξικό στα μικροτσίπ

Ο σωστός τρόπος για να απομακρυνθεί η εφοδιαστική αλυσίδα ημιαγωγών από την Κίνα

Από τότε που το Κογκρέσο ψήφισε τον νόμο CHIPS and Science πριν από έναν χρόνο, έχει συζητηθεί πολύ το πώς θα μετατοπιστούν οι αλυσίδες εφοδιασμού των ηλεκτρονικών και των υπολογιστών από την Κίνα. Εκτός από την ταχεία ανάπτυξη της εγχώριας παραγωγικής ικανότητας που προκάλεσαν οι φορολογικές εκπτώσεις και τα κίνητρα του νόμου CHIPS, η όξυνση των εντάσεων μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ και η επιβολή ελέγχων στις εξαγωγές ενθαρρύνουν πολλές πολυεθνικές εταιρείες τεχνολογίας να μεταφέρουν την παραγωγή και την συναρμολόγηση εκτός Κίνας. Μέχρι τώρα, αυτό σήμαινε μεγαλύτερη έμφαση σε άλλα μέρη της Ασίας: οι πολυεθνικές εταιρείες αυξάνουν την εξάρτησή τους από χώρες όπως το Βιετνάμ και η Ταϊλάνδη που διαθέτουν ήδη ένα βαθύ οικοσύστημα προμηθευτών ηλεκτρονικών ειδών, σημαντική τεχνογνωσία, και εργατικό δυναμικό χαμηλού κόστους˙ και επενδύουν επίσης περισσότερο στην Ινδία, η οποία επιδιώκει μια πρωταρχική θέση στο μέλλον της βιομηχανίας ηλεκτρονικών ειδών.

30082023-1.jpg

Επιθεώρηση πλακετών κυκλωμάτων σε εργοστάσιο στην Ciudad Juarez, στο Μεξικό, τον Ιούλιο του 2017. Jose Luis Gonzalez / Reuters
---------------------------------------------------

Η εστίαση στην διαφοροποίηση εντός της Ασίας, ωστόσο, σήμαινε ότι το Μεξικό -ο κορυφαίος εμπορικός εταίρος της Αμερικής και αναμφισβήτητα ο σημαντικότερος εταίρος της στον τομέα της παραγωγής- αγνοήθηκε σε μεγάλο βαθμό. Πρόκειται για μια χαμένη ευκαιρία. Το δυτικό ημισφαίριο αξίζει μεγαλύτερης εστίασης, καθώς η Ουάσινγκτον επιδιώκει να διασφαλίσει καλύτερα την ευρύτερη αλυσίδα εφοδιασμού ηλεκτρονικών ειδών. Η οικοδόμηση περιφερειακών ικανοτήτων προσφέρει έναν τρόπο να περιοριστούν οι κίνδυνοι εφοδιασμού με επίκεντρο την Ασία και, σε περίπτωση μιας μεγάλης σύγκρουσης Κίνας-ΗΠΑ, μια αλυσίδα εφοδιασμού εντός του ημισφαιρίου θα ήταν πολύ λιγότερο επιρρεπής σε παρεμβολές. Το Μεξικό θα ήταν ένα βασικό σημείο εκκίνησης.

Παρόλο που το Μεξικό δεν είναι γνωστό για την παραγωγή υψηλής τεχνολογίας, αποτελεί κρίσιμο παράγοντα σε σημαντικούς προηγμένους τομείς της μεταποίησης, όπως η αυτοκινητοβιομηχανία, η αεροδιαστημική, και οι ιατρικές συσκευές. Η χώρα φιλοξενεί ήδη αρκετές μονάδες συναρμολόγησης και συσκευασίας ημιαγωγών και έχει υψηλή πυκνότητα τελικών χρηστών τσιπ. Επιπλέον, το Μεξικό και οι Ηνωμένες Πολιτείες διαθέτουν ένα ισχυρό δίκτυο κατασκευαστικών σχέσεων που θα μπορούσαν εύκολα να προσαρμοστούν για ορισμένα τμήματα της αλυσίδας εφοδιασμού ημιαγωγών. Και το συγκριτικά χαμηλού κόστους εργατικό δυναμικό του είναι φθηνότερο από εκείνο της Κίνας, σύμφωνα με ορισμένα μέτρα, καθιστώντας τις επενδύσεις στην χώρα ελκυστικές για εργασίες συναρμολόγησης που είναι πολύ δαπανηρές για να αναληφθούν στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ταυτόχρονα, σε αντίθεση με τους ασιατικούς εταίρους, το Μεξικό έχει μια βαθιά και μακροχρόνια συμφωνία ελεύθερου εμπορίου με τις Ηνωμένες Πολιτείες, η οποία έχει αντέξει τις πολιτικές αντιπαραθέσεις και τις προεδρικές διοικήσεις και των δύο κομμάτων. Μοιράζεται επίσης σύνορα μήκους 2.000 μιλίων και 48 χερσαίες διαβάσεις, γεγονός που το καθιστά λιγότερο ευάλωτο σε υλικοτεχνικές διαταραχές.

Βεβαίως, υπάρχουν σημαντικά εμπόδια για να γίνει το Μεξικό ένας μεγαλύτερος παίκτης στις αλυσίδες εφοδιασμού για τσιπ και προηγμένες τεχνολογίες. Η χώρα δεν διαθέτει τα υφιστάμενα δίκτυα επιχειρήσεων υψηλής τεχνολογίας των ασιατικών ανταγωνιστών της. Μέχρι τώρα, οι επενδύσεις στον τομέα αυτό ήταν λιγοστές. Για να αλλάξει αυτή η κατάσταση, οι πολιτικοί και επιχειρηματικοί ηγέτες του Μεξικό χρειάζονται μια σαφέστερη στρατηγική για την προσέλκυση επενδύσεων στον τομέα των ημιαγωγών. Τα μερίσματα, τόσο για την μεξικανική βιομηχανία όσο και για την ασφάλεια της εφοδιαστικής αλυσίδας των ΗΠΑ, θα μπορούσαν να είναι σημαντικά. Η σημερινή μεγάλης κλίμακας μετατόπιση από τις δραστηριότητες συναρμολόγησης που επικεντρώνονται στην Κίνα προσφέρει μια ευκαιρία που παρουσιάζεται μια φορά σε κάθε γενιά για την δημιουργία μιας πιο πλήρως ολοκληρωμένης βορειοαμερικανικής αλυσίδας εφοδιασμού ημιαγωγών και ηλεκτρονικών ειδών.

MADE IN ASIA

Παρά την σημαντική συμμετοχή των Ηνωμένων Πολιτειών σε πολλά τμήματα της βιομηχανίας τσιπ, επί του παρόντος δεν υπάρχει σχεδόν καθόλου συσκευασία ή συναρμολόγηση ημιαγωγών στην χώρα και πολύ λίγο οπουδήποτε αλλού στο δυτικό ημισφαίριο. Οι Ηνωμένες Πολιτείες διατηρούν ηγετικό ρόλο στα τμήματα της βιομηχανίας ημιαγωγών που απαιτούν εντατική Έρευνα και Ανάπτυξη (Ε&Α), συμπεριλαμβανομένου του σχεδιασμού τσιπ και του εξοπλισμού κατασκευής. Ο νόμος CHIPS έχει ως στόχο να αυξήσει τον όγκο της κατασκευής τσιπ στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ωστόσο, ούτε οι Ηνωμένες Πολιτείες ούτε καμία χώρα στο δυτικό ημισφαίριο διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στα τελικά στάδια της διαδικασίας κατασκευής τσιπ -συναρμολόγηση, δοκιμή, και συσκευασία (assembly, testing, and packaging, ATP)- στα οποία οι ημιαγωγοί δοκιμάζονται και συναρμολογούνται σε εξελιγμένες συσκευασίες. Το δυτικό ημισφαίριο πραγματοποιεί επίσης σχετικά λίγη συναρμολόγηση των προηγμένων ηλεκτρονικών συστημάτων που απαιτούν πολλά τσιπ, όπως τα ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης.

Μέχρι σήμερα, οι Ηνωμένες Πολιτείες κατέχουν μόνο το 3% του παγκόσμιου μεριδίου της αγοράς ATP ημιαγωγών -αριθμός που θα αυξηθεί ελάχιστα από τις επενδύσεις του νόμου CHIPS στον τομέα αυτό. Δεν έχουν σχεδόν καθόλου μερίδιο αγοράς στις πλακέτες τυπωμένων κυκλωμάτων, οι οποίες χρησιμοποιούνται για την σύνδεση των τσιπ με εξωτερικές συσκευές, και ελάχιστο μερίδιο σε άλλα κρίσιμα αλλά συχνά χαμηλής τεχνολογίας ηλεκτρονικά εξαρτήματα. Ο Καναδάς φιλοξενεί μια μικρή βιομηχανία ΑΤΡ που ειδικεύεται στην προηγμένη συσκευασία, ένα σύνολο εξελιγμένων τεχνικών που χρησιμοποιούνται για την αύξηση των επιδόσεων, αλλά το μερίδιο αγοράς της είναι επίσης μικρό. Όσον αφορά το Μεξικό, η χώρα φιλοξενεί μόλις τέσσερις εγκαταστάσεις ΑΤΡ, οι οποίες λειτουργούν από τις εταιρείες κατασκευής τσιπ Texas Instruments, Infineon, και Skyworks (η οποία λειτουργεί δύο). Αντίθετα, η Ασία κατέχει το 81% της δραστηριότητας ATP ημιαγωγών, συμπεριλαμβανομένου του 38% στην Κίνα. Η Κίνα μόνη αντιπροσωπεύει το εντυπωσιακό 80% της παγκόσμιας παραγωγής τυπωμένων κυκλωμάτων.

Σκεφτείτε το smartphone. Τα κύρια τσιπ του -τα οποία είναι επίσης από τα εξαρτήματα με την υψηλότερη προστιθέμενη αξία- κατασκευάζονται συχνά στην Ταϊβάν και την Κορέα. Αυτά συνήθως αποστέλλονται για συσκευασία στην Ταϊβάν, τη Νοτιοανατολική Ασία, ή την Κίνα πριν συναρμολογηθούν στην Κίνα σε ένα smartphone. Οι διαδικασίες συσκευασίας ημιαγωγών και συναρμολόγησης συσκευών θεωρούνται παραδοσιακά ως διαδικασίες υψηλής έντασης εργασίας και χαμηλότερης προστιθέμενης αξίας. Ως αποτέλεσμα, εδώ και δεκαετίες, μεγάλο μέρος αυτής της βιομηχανίας έχει μεταφερθεί σε χώρες της Ασίας.

Τώρα, καθώς αυξάνονται οι εντάσεις μεταξύ του Πεκίνου και των κυριότερων εμπορικών εταίρων του και καθώς η οικονομική πολιτική της Κίνας γίνεται λιγότερο ευνοϊκή για τους ξένους επενδυτές, οι εταιρείες αισθάνονται όλο και πιο άβολα με την υψηλή εξάρτησή τους από την Κίνα για την συσκευασία και την συναρμολόγηση των ημιαγωγών. Επανεξετάζουν επίσης την χρήση της Κίνας ως πηγής απλούστερων ηλεκτρονικών εξαρτημάτων. Από την Apple έως την HP, οι πολυεθνικές εταιρείες ηλεκτρονικών κατασκευάζουν δραστηριότητες συναρμολόγησης εκτός Κίνας. Αλλά λόγω της κυριαρχίας της Ασίας, πολλές επιχειρήσεις θα βρουν δελεαστικό να συνεχίσουν να βασίζονται στην Ασία για ΑΤΡ, παρά τα δισεκατομμύρια δολάρια νέων επενδύσεων σε αμερικανική παραγωγική ικανότητα τσιπ. Πράγματι, ακόμη και αν η παραγωγή ημιαγωγών στις ΗΠΑ αυξηθεί σημαντικά ως αποτέλεσμα του νόμου CHIPS, πολλά από αυτά τα αμερικανικά τσιπ μπορεί κάλλιστα να μεταφερθούν σε εργοστάσια της Ανατολικής Ασίας -ή σε ορισμένες περιπτώσεις, ακόμη και σε εγκαταστάσεις στην Κίνα- για συσκευασία και συναρμολόγηση.

Φυσικά, η εμβάθυνση των δεσμών μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και των βιομηχανιών ηλεκτρονικών ειδών των ασιατικών συμμάχων και εταίρων δεν είναι από μόνη της προβληματική. Όμως το γεγονός ότι η αμερικανική παραγωγή τσιπ θα επεκταθεί σε πολιτείες όπως η Αριζόνα και το Τέξας, σε συνδυασμό με την επιδείνωση των σχέσεων Κίνας-ΗΠΑ, εγείρει το ερώτημα γιατί κάποιες από αυτές τις εργασίες συσκευασίας και συναρμολόγησης δεν θα μπορούσαν να γίνουν πολύ πιο κοντά στις ΗΠΑ.

ΑΠΟ ΤΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ ΣΤΑ ΤΣΙΠ

Πέρα από την γεωγραφική του εγγύτητα με τις Ηνωμένες Πολιτείες, το Μεξικό θα μπορούσε να γίνει ελκυστικός εταίρος σε μια ανανεωμένη αμερικανική αλυσίδα εφοδιασμού ημιαγωγών για πολλούς λόγους. Πρώτον, είναι καλά ενσωματωμένο σε άλλες διεθνείς αλυσίδες εφοδιασμού, ενισχυμένο από την συμφωνία ΗΠΑ-Μεξικού-Καναδά (USMCA) του 2020. Το Μεξικό έχει επίσης 12 άλλες συμφωνίες ελεύθερου εμπορίου με μεγάλες οικονομίες, συμπεριλαμβανομένης της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ιαπωνίας. Και διαθέτει ένα μεγάλο, αποδοτικό ως προς το κόστος εργατικό δυναμικό. Η ισχύς της σχέσης ΗΠΑ-Μεξικού παρέχει έναν τέταρτο επιτακτικό λόγο. Παρά τις πολλές διμερείς προκλήσεις, το Μεξικό είναι ένας από τους στενότερους εταίρους των ΗΠΑ, με βαθιές οικονομικές, πολιτιστικές, και διπλωματικές σχέσεις που δύσκολα μπορούν να βρουν ταίρι. Για απόδειξη, αρκεί να εξετάσει κανείς τις άμεσες ξένες επενδύσεις ύψους άνω των 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων από αμερικανικές επιχειρήσεις στο Μεξικό.

Ορισμένες αμερικανικές εταιρείες τεχνολογίας εξετάζουν ήδη πιο προσεκτικά το Μεξικό. Τον Ιούλιο, η HP ανακοίνωσε ότι μεταφέρει περισσότερες μονάδες συναρμολόγησης των υπολογιστών της στην χώρα, και άλλες εταιρείες τεχνολογίας δηλώνουν ότι θα ήθελαν να κάνουν το ίδιο. Ωστόσο, ένα κοινό παράπονο είναι ότι πολλά από τα εξαρτήματα που απαιτούνται για την συναρμολόγηση προηγμένων ηλεκτρονικών συσκευών όπως οι προσωπικοί υπολογιστές, μπορούν να προμηθεύονται μόνο από την Ασία, και σε ορισμένες περιπτώσεις μόνο από την Κίνα. Οι δυνατότητες ATP των ημιαγωγών και οι πλακέτες τυπωμένων κυκλωμάτων είναι δύο συνηθισμένα παραδείγματα. Ελλείψει του βαθέος οικοσυστήματος ηλεκτρονικών που υπάρχει στην Ασία, οι κατασκευαστές στο Μεξικό πρέπει είτε να πληρώνουν υψηλότερες τιμές για να αποκτήσουν τοπικές προμήθειες είτε, πιο συχνά, απλώς να εισάγουν εξαρτήματα από την Ασία. Ο περιορισμένος τομέας μικροηλεκτρονικής του Μεξικού έχει οδηγήσει σε αύξηση του κόστους παραγωγής στην χώρα και έχει αποθαρρύνει περαιτέρω επενδύσεις. Σε σύγκριση με το Βιετνάμ ή την Ταϊλάνδη, το δίκτυο παραγωγών εξαρτημάτων είναι απλώς λιγότερο πυκνό.

Παρόλα αυτά, η περιορισμένη πρόοδος σε διάφορα μέτωπα υποδηλώνει ένα αυξανόμενο ενδιαφέρον μεταξύ Αμερικανών και Μεξικανών αξιωματούχων για την ανάπτυξη του τεχνολογικού κατασκευαστικού δυναμικού της χώρας. Τον Σεπτέμβριο του 2021, οι κυβερνήσεις των ΗΠΑ και του Μεξικό δημιούργησαν μια ομάδα εργασίας για την αλυσίδα εφοδιασμού ημιαγωγών στο πλαίσιο του επανεκκινημένου Οικονομικού Διαλόγου Υψηλού Επιπέδου, ένα βήμα που άνοιξε την συζήτηση σχετικά με τις διμερείς επενδυτικές ευκαιρίες και τα τρωτά σημεία. Πιο πρόσφατα, μαζί με τον Καναδά, οι Ηνωμένες Πολιτείες και το Μεξικό ανακοίνωσαν μια σειρά τριμερών πρωτοβουλιών για την δημιουργία βορειοαμερικανικών αλυσίδων εφοδιασμού ημιαγωγών και την επέκταση της συνεργασίας για την ανάπτυξη του εργατικού δυναμικού. Η ανακοίνωση έγινε στο πρώτο συνέδριο ημιαγωγών της Βόρειας Αμερικής (NASC), το οποίο πραγματοποιήθηκε στην Ουάσινγκτον τον Μάιο του 2023 και θα συνεδριάζει ανά διετία για την ενίσχυση του βορειοαμερικανικού οικοσυστήματος ημιαγωγών.

Το Εμπορικό Επιμελητήριο των ΗΠΑ και το Consejo Coordinador Empresarial του Μεξικό ηγούνται επίσης ενός σημαντικού πιλοτικού σχεδίου για την προσέλκυση Ταϊβανέζων κατασκευαστών τυπωμένων κυκλωμάτων στο Μεξικό, στο πλαίσιο του διαλόγου CEO Dialogue ΗΠΑ-Μεξικό. Σημαντικοί κατασκευαστές ηλεκτρονικών ειδών και εταιρείες συναρμολόγησης συσκευών, συμπεριλαμβανομένων των Foxconn, Petragon, Quanta Computer, Compal, και Inventec, έχουν ανακοινώσει σχέδια για την κατασκευή εγκαταστάσεων στο Μεξικό για να καλύψουν την αυξανόμενη ζήτηση. Τέλος, σημαντικές προσπάθειες καταβάλλονται σε υποεθνικό επίπεδο σε πολιτείες όπως η Nuevo León, η Chihuahua, και η Baja California, οι οποίες προσφέρουν τα δικά τους πακέτα κινήτρων για την προσέλκυση επενδύσεων.

Ωστόσο, παραμένουν σημαντικές προκλήσεις. Το Μεξικό δεν μπορεί επί του παρόντος να ανταγωνιστεί το κόστος με τους ανταγωνιστές της Ασίας. Οι ασιατικές κυβερνήσεις παρέχουν σημαντικές επιδοτήσεις και κίνητρα που οι μεξικανικές διοικήσεις, ιστορικά, δεν ήταν ούτε πρόθυμες ούτε σε θέση να ισοφαρίσουν. Ακόμη και όταν η μεξικανική κυβέρνηση έχει προσφέρει ευνοϊκά επενδυτικά πακέτα, αυτά δεν ήταν πάντα καλά σχεδιασμένα. Πάρτε την υπογεγραμμένη πρωτοβουλία της κυβέρνησης για τον Διαωκεάνιο Διάδρομο του Ισθμού του Τεχουαντεπέκ (Interoceanic Corridor of the Isthmus of Tehuantepec), η οποία ξεκίνησε το 2019 και αποσκοπεί στην προσέλκυση επενδύσεων στην φτωχότερη νότια περιοχή της χώρας. Οι αξιωματούχοι έχουν προωθήσει τα φορολογικά κίνητρα της πρωτοβουλίας που ανακοινώθηκαν νωρίτερα φέτος στους κατασκευαστές ημιαγωγών. Οι επιχειρήσεις του κλάδου δεν έχουν δείξει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, δεδομένου του δεκαετούς χρονοδιαγράμματος ανάπτυξης του προγράμματος και της απόστασης της περιοχής από τις υφιστάμενες μεξικανικές και αμερικανικές εγκαταστάσεις και τους τελικούς χρήστες, οι οποίοι είναι κατά κύριο λόγο συγκεντρωμένοι στην βόρεια συνοριακή περιοχή.

Η ετοιμότητα του εργατικού δυναμικού αποτελεί μια άλλη πρόκληση. Παρά το γεγονός ότι το Μεξικό διαθέτει μια σημαντική δεξαμενή εργατικού δυναμικού για εξειδικευμένες θέσεις εργασίας στην μεταποιητική βιομηχανία, η χώρα υπολείπεται των ασιατικών ανταγωνιστών της σε βασικά μέτρα ταλέντων για την βιομηχανία μικροηλεκτρονικής. Επίσης, δεν διαθέτει ένα δίκτυο για τους εξειδικευμένους εργαζόμενους που απαιτούνται για την λειτουργία νέων εγκαταστάσεων μικροηλεκτρονικής. Το 2022, το Κρατικό Πανεπιστήμιο της Αριζόνα δεσμεύτηκε να συνεργαστεί με την μεξικανική κυβέρνηση και τα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στο Μεξικό για να καλύψει αυτό το κενό μέσω προγραμμάτων κατάρτισης, τεχνικής βοήθειας, και ανάπτυξης προγραμμάτων σπουδών. Χρειάζεται, ωστόσο, περισσότερη δουλειά και χρηματοδότηση για να εξασφαλιστεί η απαιτούμενη δυναμική που χρειάζεται η χώρα.

Επιπλέον, οι ανεπαρκείς υποδομές και οι ανησυχίες για το κράτος δικαίου σε πολλά μέρη του Μεξικού αποτελούν εμπόδια για τις επενδύσεις. Η έλλειψη αξιόπιστης πρόσβασης σε καθαρό νερό και ανανεώσιμες πηγές ενέργειας απειλεί την σταθερή παραγωγή και την ικανότητα επίτευξης καθαρών μηδενικών στόχων, ενώ η κρίση ασφάλειας του Μεξικό υπονομεύει την ανθεκτικότητα της αλυσίδας εφοδιασμού. Εν μέρει ως αποτέλεσμα αυτών των μειονεκτημάτων, δεν έχουν ανακοινωθεί σημαντικές επενδύσεις ημιαγωγών στο Μεξικό από το 2018, ακόμη και όταν οι ηγέτες του κλάδου συνεχίζουν να επεκτείνουν την δυναμικότητα σε χώρες όπως το Βιετνάμ, η Μαλαισία, και η Πολωνία. Πράγματι, η κυβέρνηση των ΗΠΑ ξεκίνησε πρόσφατα νέα προγράμματα στο πλαίσιο του Ταμείου Διεθνούς Τεχνολογικής Ασφάλειας και Καινοτομίας (International Technology Security and Innovation-ITSI) του νόμου CHIPS ύψους 500 εκατομμυρίων δολαρίων για την διερεύνηση συνεργασιών ημιαγωγών με την Κόστα Ρίκα και τον Παναμά. Οι εργασίες με το Μεξικό, αντίθετα, παραμένουν σε εκκρεμότητα.

Η ΣΤΙΓΜΗ ΤΟΥ ΜΕΞΙΚΟ;

Τι χρειάζεται για να γίνει το Μεξικό ένας μεγαλύτερος παίκτης στις προσπάθειες των ΗΠΑ να αναδιαρθρώσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού ημιαγωγών; Πρώτον, η μεξικανική κυβέρνηση χρειάζεται μια σαφέστερη στρατηγική για την προσέλκυση των εγκαταστάσεων ΑΤΡ και της παραγωγής εξαρτημάτων. Οι προσπάθειες από το 2021 και μετά ήταν άστατες λόγω πολιτικών διαφωνιών, αλλαγών στην ηγεσία, και ανταγωνιστικών προτεραιοτήτων. Τώρα φαίνεται να αποκτούν δυναμική μετά την έναρξη του North American Semiconductor Conference και θα μπορούσαν να είναι έτοιμες για μια σημαντική πρόοδο μετά τις εκλογές του 2024 στο Μεξικό. Για να είναι αποτελεσματική, η στρατηγική θα πρέπει να αξιοποιήσει τα υφιστάμενα συμπλέγματα μικροηλεκτρονικής στις βόρειες συνοριακές πολιτείες και στο κεντρικό μεξικανικό οροπέδιο, καθώς και να προωθήσει στενότερο συντονισμό με τους συναρμολογητές συσκευών, την αυτοκινητοβιομηχανία, και άλλους τελικούς χρήστες έντασης τσιπ. Εκτός από την ανάπτυξη του εργατικού δυναμικού και τις επενδύσεις σε καθαρή ενέργεια, το Μεξικό πρέπει να προσφέρει πιο ουσιαστικές επιδοτήσεις και κίνητρα αν θέλει να ανταγωνιστεί τις ασιατικές χώρες. Τα πακέτα προσλήψεων θα χρησιμεύσουν τόσο ως ένδειξη μακροπρόθεσμης δέσμευσης όσο και ως μηχανισμός συντονισμού για μια βιομηχανία που επωφελείται από την συνεγκατάσταση.

Δεύτερον, οι Ηνωμένες Πολιτείες θα πρέπει να είναι έτοιμες να βοηθήσουν αν το Μεξικό μπορεί να επιδείξει πολιτική βούληση. Το ταμείο ITSI του Στέιτ Ντιπάρτμεντ θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί για την ενίσχυση της συνεργασίας ΗΠΑ-Μεξικού, αν το Μεξικό σχεδιάσει μια ισχυρότερη στρατηγική για τους ημιαγωγούς. Επιπλέον, ο Οργανισμός Αναπτυξιακής Χρηματοδότησης και ο Οργανισμός Εμπορίου και Ανάπτυξης θα μπορούσαν να διερευνήσουν λύσεις χρηματοδότησης και προετοιμασίας έργων στο πλαίσιο της επόμενης εξαμηνιαίας σύγκλησης της NASC. Μια πρόταση για την επιδίωξη τριμερούς έρευνας μέσω του Εθνικού Κέντρου Τεχνολογίας Ημιαγωγών των ΗΠΑ προκάλεσε σημαντικό ενθουσιασμό στην πρόσφατη συνεδρίαση της NASC.

Τρίτον, οι Ηνωμένες Πολιτείες και το Μεξικό θα πρέπει να συνεργαστούν τόσο σε διμερές επίπεδο όσο και με τον Καναδά για την προώθηση της βορειοαμερικανικής ανταγωνιστικότητας, όπως η βελτίωση των συνοριακών υποδομών ΗΠΑ-Μεξικό και ο εκσυγχρονισμός των υφιστάμενων λιμένων εισόδου. Τόσο η Ουάσινγκτον όσο και το Μεξικό πρέπει να εφαρμόσουν τις δεσμεύσεις της USMCA, συμπεριλαμβανομένης της επίλυσης διαφορών και του εκσυγχρονισμού των τελωνείων, που θα αυξήσουν την εμπιστοσύνη των επενδυτών και θα απλοποιήσουν τον εκτελωνισμό των εμπορευμάτων. Η μεξικανική κυβέρνηση θα πρέπει επίσης να αντιμετωπίσει την κρίση ασφαλείας για να καθησυχάσει τις ξένες εταιρείες ότι η χώρα είναι επαρκώς σταθερή για να υποστηρίξει επενδύσεις μεγάλης κλίμακας και ότι οι κίνδυνοι για το προσωπικό και τα προϊόντα τους είναι περιορισμένοι.

Η μετατόπιση των αλυσίδων εφοδιασμού ημιαγωγών και ηλεκτρονικών ειδών αποτελεί σημαντική ευκαιρία για το Μεξικό. Μια μεγαλύτερη βιομηχανία ηλεκτρονικών ειδών θα δώσει την απαραίτητη ώθηση στην οικονομική και πολιτική σταθερότητα. Οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν επίσης πολλά που διακινδυνεύουν. Λόγω του νόμου CHIPS και ανάλογων νομοθεσιών στην Ευρώπη, την Ιαπωνία, και αλλού, το τοπίο της κατασκευής ημιαγωγών μεταβάλλεται. Αλλά η ανάλυση της αλυσίδας εφοδιασμού απαιτεί να σκεφτόμαστε το σύνολο της παραγωγικής διαδικασίας. Ακόμη και αν η κατασκευή τσιπ μεταφερθεί, οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν θα έχουν επιτύχει την ανθεκτικότητα που επιδιώκουν όσο η συσκευασία ημιαγωγών και η συναρμολόγηση συσκευών παραμένει ουσιαστικά εδραιωμένη στην Κίνα. Πολλές χώρες μπορούν να συμβάλουν σε μια ανανεωμένη αλυσίδα εφοδιασμού ηλεκτρονικών ειδών, και ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της Αμερικής θα πρέπει να αποτελέσει μέρος αυτής της προσπάθειας.

Σύνδεσμοι:
[1] https://www.amazon.com/Chip-War-Worlds-Critical-Technology/dp/1398504092

Copyright © 2023 by the Council on Foreign Relations, Inc.
All rights reserved.

Στα αγγλικά: https://www.foreignaffairs.com/mexico/mexicos-microchip-advantage